Pige / kvinde53 år
Min søn på 13 år er begyndt at warpe – han siger at han har brug for den ro som wapen giver ham. Jeg ved at han har købt den på ‘det sorte marked’ – så derfor er jeg naturligvis nervøs for hvad der er i den. Jeg har forsøgt at give ham en anden ro ved at få sat nada magneter på ørerne – men han mener ikke det giver effekt. Han har foreslået at jeg finder en nikotinfri wape til ham – men her ved jeg overhovedet ingenting om indhold af andre skadelige stoffer. Kan I rådgive mig omkring hvordan jeg bedst får ham ud af denne vane? Jeg har en fornemmelse af at han ‘kun’ har haft den i en måneds tid – og fokuserer over for ham på at jeg er glad for at han viser mig tillid og fortæller mig om hans begyndende forbrug og grunden hertil. Men jeg har brug for mere viden om den skadelige virkning så jeg har flere argumenter ifh til at gå ham til at stoppe. Evt hjemmesider han selv kan læse validt indhold på… Kan i hjælpe mig? Mvh Trille.

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære Mor
Tak for dit brev som er superrelevant i forhold til de helt unge der er nysgerrige og villige til at eksperimenterer med det der findes.
Rigtig godt at du sætter pris på jeres dialog om det at wape og at du er opmærksom på nikotinprodukterne. Dialog er meget vigtig.
De fleste unge i den alder er risikovillige og de vil gerne gøre som vennerne gør. Så måske har det ikke så meget med at føle ro at gøre, som det har med hvad de andre gør at gøre. De andre unge synes måske det er sejt, voksenagtigt, lidt over i det eksperimenterende og “småfarlige”. Desuden ville jeg være mere nysgerrig på hvorfor han har brug for at føle ro ved en stimulans. Så snak endelig mere med ham om baggrunden for hans ønske om at wape.
Jeg vil dog ikke gå “skræmme-vejen” for at få ham til at ændre holdning – mere styrke ham i at det vil være sejt over for vennerne at være den der ikke gør som de andre.
Vi ser desværre at en del af de waper der sælges ulovligt også kan indeholde meget andet end nikotin som hurtigt skaber en afhængighed. Og selv hvis der “kun” er nikotin i waperen træner nikotinen hjernen i tidlig alder til at være rus-søgende – og det er ikke så godt på langt sigt.
Så det bedste vil være hvis din søn helt vil undlade at wape og at ryge.
Det er også en god ide at tale med de andre forældre i klassen – måske invitere en med viden om rusmidler ind til et forældremøde.
Bedste hilsner
Lone