Spørgsmål i Brevkassen d. 13.1.2015

Hvad skal jeg gøre hvis det sker igen?

KategoriAlkoholBlandet med alkoholFeststofferFuckupsFuckupsMDMAPårørendeVenskab
Se svar
kommentar

Spørgsmål fraPige / kvinde17 år

I lørdags holdte jeg fest med min ven og veninde hjemme hos mig hvor vi tog mdma. Min ven havde det med og min veninde og jeg ville gerne have noget… 

Vi ville have det rigtig fedt så vi drak ca. 5 glas på 2 deciliter med en okay streg i dem alle(ved ikke hvor mange mg. Og det var hvide/lysebrune krystaller) og det skal lige siges at det var første gang min veninde stoffer. og vi tog det fra kl. 3 om natten til 9 om morgenen med jævne mellemrum og havde det fedt og huskede at drikke massere af vand.

min veninde begyndte at sidde meget ned fordi hun havde det dårligt så hun drak to glas med mere med mdma i fordi hun troede at hun så ville få det bedre. jeg vidste dog ikke at hun havde det dårligt, troede bare ikke at hun kunne mærke det. 

Efter en halv times tid så jeg at hun sad ved bordet og vendte det hvide ud af øjnene så jeg bedte hende om at gå ind i min seng og drikke noget vand og slappe af. 2 minutter efter brækkede hun sig ud over mit gulv og det eneste der kom op, var vand. Det lignede at hun havde Kastet 2 liter vand op. da der var gået ca. 20 min. tog hun med ud på toilettet så vi kunne fjerne vores makeup og børste tænder for hun sagde at hun havde det fint. Jeg kunne selfølgelig ikke finde makeup fjerneren så det måtte jeg løbe rundt efter det så hun ikke nåede at gøre det med øjnene og falde om eller noget. Da jeg havde fundet den og kom tilbage ud på toilettet var hun lige ved at besvime men gjorde det ikke fordi at jeg blev ved med at snakke til hende. 

efter det gik vi ud i mit køkken og hun spiste et halvt franskbrød og drak noget mere vand. Igen begyndte hun på at vende det hvide ud af øjnene og ryste med dem når jeg ikke snakkede med hende så jeg blev ved med at sige hendes navn og kalde på hende for jeg var bange for at hun ville få et anfald. jeg havde givet hende en kold klud på panden fordi at den var varm men hun frøs så jeg gav hende også et tæppe på. Pludselig sagde hun at det følels som om at hendes ben var faldet af, hun kunne slet ikke mærke dem så jeg begyndte at massere og varme dem men det hjalp ikke.. Så blev hendes hænder helt blå de var blå som en død persons bortset fra det mørke på neglene. hun troede at hun skulle dø og det gjorde jeg egentlig også men det kunne jeg jo ikke sige til hende så jeg sagde bare at hun overdrev. Hun spurgte mig om vi ikke kunne tage hendes temperatur så det gjorde jeg og den lå på 34,4. Der troede vi for alvor at hun skulle dø men jeg fandt også ud af hvor meget hun egentlig frøs så jeg fulgte hende i seng og jeg gav hende en kæmpe dyne på, tog hårtørren og begyndte at tørrer hendes ben med den og endelig var der noget der hjalp! Hun begyndte at få varmen og hendes kropstemperatur kom op på 36. Så hun lagde sig til at sove og jeg ventede lidt for at holde øje med om der skete noget med hende. Det gjorde der ikke så jeg lagde mig også til at sove. Vi sov i ca. 4 timer og da vi vågnede havde hun det meget bedre.

det skal lige siges at jeg selv var utrolig påvirket da jeg skulle hjælpe hende, at fra jeg opdagede at hun vendte det hvide ud af øjnene til hun lå og sov gik der ca. 2 timer, at vi begge havde drukket et par shots 3 timer før vi tog stoffer og at hun er 15 år.

jeg vil spørge dig om det er det rigtige eller forkerte jeg har gjort eller om jeg skulle have ringet til ambulancen eller hvad? 

og hvorfor skete det? Og hvad skal jeg gøre hvis det sker igen?

på forhånd tak!

Svar fra læge Henrik Thiesen

Hej

Ja du burde nok have ringet efter en ambulance når hun havde det så dårligt – en temperatur på 34 grader er meget lav og når du jo faktisk tror hun er ved at dø så havde det jo været fornuftigt at ringe men som du også skriver så var du selv påvirket så lad det ligge.

Hun har sandsynligvis overdoseret kraftigt på MDMA og selvom høj temperatur er det mest almindelige så kan MDMA faktisk også sænke temperaturen ved overdosis.

Hvad du skal gøre hvis det sker igen? – mit råd må være at din veninde holder sig fra MDMA – hun klarer det ikke så godt og der er ingen grund til at udfordre skæbnen for risikoen er da til stede for at det kan ske igen så det kan ikke anbefales.
Som altid er det grundlæggene rås også at lade være med at blande, og i blandede alkohol med noget andet og fik et dårligt resultat.

Hilsen
Henrik

0 kommentar

Skriv en kommentar

Relaterede spørgsmål

Pige / kvinde16 år

Hash

Min datter på 16 har desværre fået nogle venner der ryger puffbars og hash. Hun synes det et helt normalt at ryge hash. Hun har ADHD umedicineret og får Sertralin for angst. En aften tog hun på tur...
Pige / kvinde16 år

Levertal

Hejsa Jeg skal have taget levertal og blodprøve i næste uge fordi jeg skal starte på isotretinoin. Og der bliver holdt 2 fester i weekenden, så jeg ville spørge om det påvirker mine levertal meget ...
Dreng / mand47 år

Fejlfix

Hvad hvis man har injiceret ved siden af blodåre flere gange i højre underarm. Kan man stadig få en rask arm? ...
Se flere spørgsmål >