Pige / kvinde
Hejsa
Jeg er en pige på 19 der har en kæreste på samme alder ca. Vi har været sammen i 7-8 måneder og er meget glade for hinanden.Vi var til festival i weekenden og skulle sove sammen dem første aften. Jeg ringer for at høre hvor han er og han fortæller mig så at han har taget et stof der hedder EMMA. Jeg bliver helt nervøs, men han siger han har det godt og vi får snakket om det. Han fortæller at han har prøvet det 4 gange før.. uden jeg har vidst det. Jeg beder ham om aldrig at tage det igen, men det kan han ikke love.. Hver gang jeg er alene bliver jeg ked af det ved tanken om det.
Bekymre jeg mig for meget om det? Er det fint nok han har det sjovt engang imellem? Eller hvad er det rigtige at gøre her?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Jeg synes at det er rigtig godt at din kæreste er ærlig med dig, både ift det han faktisk tager og ift det han vil love dig.
Som udgangspunkt, tænker jeg at det må være ok at din kæreste har det sjovt en gang imellem, men selvfølgelig samtidig tænker jeg at det ikke er en ligegyldig ting at tage stoffer, og selvfølgeligt ikke noget man kan anbefale.
Så min bedste råd er at du prøver at læse det du kan finde om EMMA (eller MDMA, som stoffet faktisk hedder), snakker med din kæreste om det og om dine bekymringer…og ser om I kan blive enige om noget. Det kan være mange forskellige ting såsom at han holder op med at tage MDMA, at han kun tager det meget få gang og sammen med venner som kan passe på ham hvis der sker noget uventet, at han passer meget på om det er et ordentligt stof han køber, kun indtager det i små mængder og ikke blander med noget andet, osv…
Hvis din kæreste er rigtig glad for dig, vil han tage dine bekymringer alvorligt og så vil han prøve at finde nogle løsninger som kan berolige dig.
Når det er sagt, så tænker jeg at det er forståeligt at du er bekymret for at han tager MDMA, men det jeg har svært at forstå er hvorfor du bliver ked af det. Hvordan kan det være at du bliver det?
Mvh
Eric