19 år
Hej. Jeg ville høre, om LSD både virker som en agonist, der bevirker at serotonin frigives i synapsespalten? Men om den også virker som en antagonist der hæmmer genoptagelsen?

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
Hej.
Tak for et godt (og meget nørdet spørgsmål 🙂
Før jeg forsøger at svare på det, vil jeg lige indskyde at der stadig er en del vil ikke kender til, når det omhandler den måder LSD virker på, men her er midt bedste bud, ud fra den viden jeg besidder.
LSD’s interaktion med serotoninreceptorerne er kompleks og involverer både agonistiske og antagonistiske effekter, dog ikke nødvendigvis på den måde, man umiddelbart kunne tro.
Agonistiske effekter:
LSD virker primært som en partiel agonist ved serotonin 5-HT2A-receptorerne. Dette betyder, at det binder sig til disse receptorer og aktiverer dem, ligesom serotonin gør, men ikke i samme grad. Dette er fortrinsvis den mekanisme, der ligger til grund for de bevidsthedsændrende  virkninger af LSD.
Men faktisk LSD binde sig til mange forskellige serotonin receptorer, så derfor kan effekten (eller dele heraf) skyldes aktivering af andre receptorer.
Antagonistiske effekter:
LSD udviser også antagonistiske effekter ved visse serotoninreceptorer, men det er ikke dens primære virkningsmekanisme.
LSD hæmmer ikke genoptagelsen af serotonin i synapsespalten på samme måde som visse antidepressiver (SSRI’er).
LSD’s virkning er mere kompleks og involverer ændringer i aktiviteten af specifikke neurale kredsløb, især i den præfrontale cortex, som er involveret i kognition og perception.
Håber at du kan bruge svaret 🙂
Bedste hilsner Thorsten Larsen