Dreng / mand23 år
Hej, Jeg skriver angående min bror. Han er 24, jeg er 23. Vi har altid været utroligt tætte. I takt med vi er blevet ældre, har han været mere og mere med min vennegruppe. Han har desværre en tendens til at tage coke når han drikker, og har tidligere undskyldt det med at han var i den forkerte omgangskreds. Nu er han en del sammen med mig, og min omgangskreds – som på ingen måde tager noget. Desværre opdager jeg forleden da vi er til en fest med mine kammerater, at han har taget coke… Han har sneget sig væk fra festen, taget coke med nogen han ikke kender – og kommet tilbage til festen som om ingenting var sket. Kender ham så godt, at jeg ikke var i tvivl da jeg så ham. Hvilket han også indrømmer da jeg konfrontere ham. Hvad skal man gøre?

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej
Tak for dit spørgsmål!
Det lyder til at du og din bror i har et godt og tæt venskab, hvor i uden ord hurtigt fornemmer hvordan hinanden har det.
Jeg ville være  nysgerrig på om din bror bruger kokainen, fordi han ikke kan lide at være alkoholpåvirket, men har brug for at være påvirket.
Nu er han jo faktisk ikke så meget i den gamle omgangskreds. Men alligevel vælger han at tage kokain?
Mon det er et lige så stort problem for din bror som det er for dig? Den snak er i nødt til at have, så i ved hvor i står ifht. det at tage kokain.
Det er stærkt at du konfronterer din bror, og fortæller ham din holdning og evt. bekymring over at han tager stoffer. Du skal fortsat tale med ham og være helt tydelig i, at du ikke vil have at han tager stoffer, eller være sammen med ham når han gør. Du kan tilbyde ham at han kan snakke med dig når/hvis trangen opstår igen.
Så kort sagt sæt ord på dine bekymringer, sæt grænser, og spørg ham hvad du kan gøre, så i ikke ender i samme situation igen.
Jeg ønsker jer alt det bedste og håber i får en konstruktiv snak!
Mvh
Løkke