Pige / kvinde
jeg jeg vil gerne ha lidt hjælp. har en søn på 18 som har været i stoffe i 5 år og de sidste 2år på ryge heroin … lige nu sidde han i varetægt ved politi og skal gør det til den. 23/7 hvad kan jeg gør for at han kan og vil i behandling???? vi kan snart ikke klare mere. mvh betina

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Betina
Du må undskylde at mit svar kommer så sent, men din mail ankomme lige i begyndelsen af min ferieperiode, og så har heft problemer med hjemmesiden efter det…
Du skriver ikke ret meget om din søns behandlingsbaggrund; om han har været i behandling tidligere, hvis ja, hvilken slags, om han fik gavn af det, m.m. og derfor kan mit svar ikke være så præcis.
Det undrer mig rigtig meget at din søn har været på stoffer i 5 år når han kun er 18 år nu. Jeg forestiller mig at der må have været nogle alvorlige problemer som har fået ham til at starte og blive ved med at tage stoffer i alle disse år. Og så forestiller jeg mig at den kommune hvor I bor har prøvet mange forskellige former for hjælp i de sidste 5 år…og måske at din søns sagsbehandler glæder sig at han er nu 18 år for så slipper kommunen for de forpligtelser den har ift børn og unge.
Hvad kan du så gøre for at din søn kan og vil i behandling? For at starte med det nemmeste, så kan du stort set ikke gøre noget for at få ham til at ville gå i behandling. Så lad være med at bruge kræfter på det. Du kan gøre ham opmærksom på de problemer han har og fortælle ham hvordan behandlingen vil kunne løse eller mindske disse problemer. Du kan også snakke med ham om hvordan hans liv kommer til at udvikle sig hvis han ikke gøre noget ved sine problemer…men "viljen" ligger i sidst end hos ham og kun hos ham (og det er heldigt at det er sådan!). Så det bedste du kan gøre i den sammenhæng er måske at tydeliggøre overfor ham (og dig også i øvrigt), at du vil gerne hjælpe og støtte, men at det er ham, og ikke nogen andre, der træffer beslutninger vedr. hans liv.
Nu ift hvad du kan gøre så din søn kan komme i behandling; så kan du kontakte dit kommunale Misbrugscenter og finde ud af hvilke behandlingstilbud de har for unge mennesker. Alle kommuner i Danmark er forpligtet til at tilbyde misbrugsbehandling. Min råd er at du tager en snak med misbrugscentret, finder ud af hvilken behandlingstilbud vil passe til din søn og får navnet på en person/tlf nr. din søn kan kontakte hvis han får lyst til det. Bagefter tager en snak med din søn hvor du præsenterer behandlingstilbuddet overfor ham, giver ham navnet og tlf nr. på den person som kan hjælpe ham…og opfordrer ham stærkt til at ringe til personen lige nu (eller hurtigste muligt).
Desto mere præcist du vil kunne fremskaffe informationer om behandlingen og hvordan den kan faktisk hjælpe din søn, desto større chancer er der for at din søn bliver interesseret i at opsøge behandlingen.
Og så en sidst ting: Mange kommuner tilbyder en eller anden for for hjælp til pårørende for stofmisbrugere. Prøv at se om din kommune gør det, og hvis ja, undersøge om du kunne få lidt støtte og hjælp på den måde…det er helt klart opslidende at være magtesløs og se sin søn ødelægge sit liv.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt. Skriv igen hvis du er i tvivl.
Held og lykke med din søn.
Eric