Pige / kvinde
Jeg har gennem de sidste tre måneder lagt mærke til besynderlig daglig opførsel hos min kæreste. Vi har kun været sammen i tre måneder, men han er hos mig hver dag efter job.:
Jeg har fundet en kugle stanniol i hans bil med et stykke stift hvidt papir indeni. Klistret overflade og kemisk lugt. Han sover til 11-12 og tager så på job, selvstændig håndværker.
Han er impotent og har ingen sexlyst, skal næsten presses til fysisk kontakt, sover en dødlignende søvn, vågner med abstinenser (uforklarlige smerter i mave, hoved, ryg og muskler – men vil ikke have en Panodil) og hans økonomi er helt til rotterne gr nogle skjulte udgifter. Han lyver tit om hvor han er, når han er ude og hente smøger, ture der tager 2-4 timer.
Grå hud, fjern i blikket, nodder tit off, støvsuger mine nøgler når han er høj osv. Hans pupiller er som nålehoveder dag og nat. Af og til snøvlende stemme og kløen. Ofte går han på badeværelset i 20-25 sekunder, men der kommer ingen lyd af rindende vand eller tisselyde eller noget – oftest kun hosten eller let snøften. Sorte pletter på tænder. Ingen stikmærker. Ingen appetit og en kæmpe craving for chokolade. Stort vægttab/mager, ser temmelig hærget ud.
Jeg har spurgt, om han tagér stoffer, han har sagt, at han sjældent tager kokain, kun når han er i byen. Det er et par gange årligt. Nægter at røre heroin og bliver vred, hvis jeg nævner det – har een gang spurgt mig, "Hvad hvis jeg gjorde?".
Hans ekskæreste har advaret mig om, at han røg heroin næsten dagligt, da de var sammen, hun fandt tit heroin i hans tøj og smed det ud.
Hvad sker der her? Jeg er bekymret.

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
Hej
Tak for din mail.
Det lyder bestemt til at din kæreste ikke har det godt. Ud fra din beskrivelse af ham, er der noget som kunne tyde på at han er ude i et alvorligt misbrug og som du skriver har han tidligere taget heroin.
Det er vigtigt at du passer på dig selv og mærker efter om hvad der er det rigtigte for dig.
Du kan italesætte overfor ham, hvad du ser og tænker omkring hans handlinger, men det er i sidste ende hans valg og ham der skal træffe en beslutning om at søge hjælp. Han vil kunne komme i behandling med muligvis substitutionsmedicin, hvis det er heroin han tager, ved det Rusmiddelcenter som ligger i jeres hjem kommune. Dette er gratis for ham.
Som pårørende kan du også henvende dig til det Rusmiddelcenter som ligger i jeres hjemkommune og få råd og vejledning ved en samtale, måske det kunne hjælpe dig.
Jeg ønsker dig al det bedste og pas nu godt på dig selv.
Du er altid velkommen til at skrive igen:)
BH Pernille