Pige / kvinde18 år
Hej Jeg har en kæreste som ryger hash omkring 3-4 gange om ugen. Han har været en hyppigere bruger og har også prøvet andre stoffer, men det har ikke været ham at forsætte de fleste. Problemet er jeg synes han burde stoppe pga sundhedsrisici, men han bliver sensitiv når man snakker om emnet og mener han er gammel nok til at tage valget (han er fyldt 18 i år). Når man spørger ham om han synes det er et problem, synes han det ikke selv, trods sammenligner han det med unge som drikker for at hygge sig. Er der en anden måde at tage fat i problemet på, eller burde jeg bare lade den være?

Svar fra Rusmiddelkonsulent Camilla Hundahl
Kære Kæreste
Tak for dit spørgsmål – et spørgsmål, som jeg ved, mange pårørende bokser med.
Hash kan ende med at være en lidt kedelig gæst i et kæresteforhold, så jeg vil bestemt ikke råde dig til at lade det ligge. Jeg tænker også at du bringer emnet op, fordi det bekymrer dig og måske har gjort det i længere tid?
Jeg fornemmer af dit brev, at du gerne vil hjælpe din kæreste og at I er havnet i en diskussion, som ingen vegne fører. Argumenter omkring hash og alkohol giver ofte ”uendeligheds-diskussioner”.
Konfrontation kalder på forsvar
Når man skal bryde dårlige vaner, kan man godt være følsom over for andres meninger og vurderinger. Hashrygning 3-4 gange om ugen over en længere periode kan medføre både fysisk og psykisk afhængighed. Er dette tilfældet for din kæreste, vil han højst sandsynligt være ekstra sensitiv omkring dine meninger og vurderinger omkring hans rygning. Der er meget på spil for ham, når du udtrykker, at du gerne ser, at han stopper. Når du konfronterer din kæreste vil det derfor være naturligt, at han forsvarer sig.
Det vil være nemmere for din kæreste at tale om hashen som et problem, hvis han også (og måske først) får lov til at tale om, hvorfor han ryger og hvad hashen giver ham. Hvorfor er det meningsfuldt for ham? Hvad hjælper hashen ham med? Hvis du kan være nysgerrig på dette, kan det give jer lidt plads til også at tale om, hvad du oplever og bekymrer dig for.
Problemet er problemet – ikke personen
Vær opmærksom på at du ikke får positioneret din kæreste som ham, der er et problem. Prøv at tage fat i, hvad præcist problemet er for dig og jeres kæresteforhold.
Hvordan spiller hashen ind i hverdagen med arbejde, uddannelse, økonomi, madlavning/kost, søvn, aktivitetsniveau og kærestesamvær? Hvordan påvirker det f.eks. jeres nærvær, samtaler, intimitet og måske endda sexliv? Og hvad med jeres fælles fremtidsdrømme – hvilken effekt har hashen på disse?
Hvordan oplever du at hashen påvirker din kæreste? Hvad tager hashen af konkrete ting her og nu i nutiden? Fra dig, fra ham og fra jer? Giver den også noget, som din kæreste vil savne og som der måske skal findes alternative løsninger til?
Jeg håber at mit svar giver dig inspiration til en ny slags samtaler med din kæreste.
Husk at det også kan være en god hjælp at tale med en fortrolig og neutral hjælper – både dig og din kæreste. Der findes god og gratis hjælp. Du kan følge linket herunder og finde hjælp i hele Danmark.
Find rådgivning og behandling nær dig – Netstof
Du er altid velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for at stille uddybende eller opklarende spørgsmål.
Bedste hilsner
Camilla
PS: Kære kæreste
To rådgivere – Camilla og Løkke – nåede at svare på dit spørgsmål. Camilla ovenfor og Løkke nedenfor i kommentarsporet. Det sker nogle gange hvis vi ikke når at give hinanden besked. Det tænker vi også kan noget, at se rådene formuleret forskelligt, og giver dig derfor dem begge. De bedste hilsner Netstof Teamet