Pige / kvinde21 år
Kære Netstof,
Jeg er en ammende mor, som for første gang i går, røg lidt hash fra en joint.
Jeg ved, at det på sin vis er uklogt, men jeg havde sørget for at min mand ville tage sig godt af den lille og jeg havde malket ud flere gange dagen forinden, så der stod frisk modermælk i køleskabet som den lille kunne få i løbet af natten.
Dog er jeg nu blevet lidt usikker på, hvor længe der skal gå før det er forsvarligt at amme barnet ved brystet igen. Jeg røg da kl. var 22.00, barnet har fået 'ren' modermælk hele natten, jeg har malket ud via brystpumpe og smidt mælken ud. Så – hvornår kan jeg amme den lille igen?
Håber sådan på et hurtigt svar, da jeg er blevet lidt nervøs.
På forhånd tak!

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Tak for dit spørgsmål – svaret her kommer højest tænkelig efter du er igang med at amme igen.
Du beskriver du har gjort dig mange tanker og planlagt mht. amningen og din hashrygning. Men jeg vil anbefale dig ikke at ryge hash når du ammer, overhovedet.
Jeg har tidligere svaret på et spørgsmål vedr. hash og amning.
Jeg linkede dengang nogle anbefalinger fra sundhed.dk, dem linker jeg også til dig her, for her finder du svar på mange af dine spørgsmål:
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/graviditet/sygdomme/amning-og-rusmidler/amning-og-marijuana-cannabis/
Du kan også altid tale med din sundhedsplejerske, hun vil også kunne guide dig.
Håber du kan bruge svaret, ellers skriv herind igen;
Vh Helle