Dreng / mand15 år
Hej jeg er en 15 årig dreng der røg hash for cirka 4 dage siden. Men dagene efter har jeg følt mig helt anderledes For det første har jeg det konstant en smule svimmelhed og intet overblik, og så er det også som om at mine tanker ikke helt kan samle sig og jeg alt alt føler mig helt anderledes. Jeg er selføldig lidt bange for hvor lang tid det her varer og tænke meget over det

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
Hej med dig,
Tak fordi du henvendte dig. Det du beskriver lyder ubehageligt, og jeg kan godt forstå, at du er bekymret for, hvor længe det vil vare.
Den svimmelhed og følelsen af manglende overblik, du beskriver, er helt almindelige reaktioner efter at have røget hash – især hvis det er første gang. Hash påvirker centralnervesystemet, og det kan tage lidt tid, før kroppen og hjernen er tilbage i normal balance. En del oplever desorientering, koncentrationsbesvær og en generel forandret virkelighedsopfattelse i dagene efter indtagelse og ikke at kunne samle tankerne, er en del af dette.
For de fleste vil disse symptomer aftage gradvist i løbet af nogle dage til en uges tid. Da det er fire dage siden, du røg hash, er du sandsynligvis på vej i den rigtige retning, selvom det måske ikke føles sådan lige nu.
Så vær tålmodig og giv din krop tid til at komme sig.
Fremadrettet vil jeg råde dig til at være ret forsigtig med Cannabis fremadrette, eller endnu bedre, helt undgå det. Din hjerne har det åbenbart ikke så godt med den slags rusmidler.
Hvis symptomerne ikke forbedres i løbet af de kommende dage, eller hvis du oplever, at de bliver værre, er det en god idé at kontakte din egen læge. Lægen kan give dig en professionel vurdering og berolige dig.
Du er ikke alene med disse oplevelser, og det er stærkt, at du rækker ud. Husk på, at din krop og hjerne er gode til at hele, og sandsynligvis vil du snart føle dig som dig selv igen.
Venlig hilsen,
Thorsten Hauerslev Larsen