Pige / kvinde22 år
Hey jeg har en operation i dag kl.14:30, det skal siges jeg er storforbruger af cannabis og har været siden 2019, kan jeg stadig komme til min operation hvis jeg ik ryger 6 timer inden. Eller skal jeg bare droppe det fuldstændig, da det alligevel ik når ud af mit blod inden. Idk ??? Hjææææælp??

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
Tak for dit spørgsmål – og godt du rækker ud, selvom tiden er knap. Da du skal opereres kl. 14.30 i dag, er her det korte og vigtige svar:
Du skal ikke droppe operationen, men du SKAL være 100% ærlig over for lægen, når du møder op.
Fordi:
6 timer er bedre end ingenting, men ikke “nok”. Når du har været storforbruger siden 2019, har du opbygget en høj tolerance, og stoffet lagres i kroppens fedtvæv. Det vil sige, at selvom du ikke har røget i 6 timer, er dit system stadig påvirket. Narkoselægen vil formentlig stadig betragte dig som “påvirket” i medicinsk forstand, men det betyder ikke nødvendigvis, at operationen skal aflyses.
Du må ikke holde det hemmeligt. Det er farligt at lyve om det, fordi:
Din tolerance: Fordi du er storforbruger, kan du kræve markant mere bedøvelse end en person, der ikke ryger. Hvis lægen ikke ved det, risikerer du at vågne eller mærke smerte undervejs, eller at dit blodtryk bliver ustabilt.
Dine lunger: Rygning gør luftvejene irritable (“hyperaktive”). Når du lægges i narkose, kan dine luftveje krampe sammen, så du ikke kan få luft. Lægen skal vide det for at kunne forberede sig på det.
Narkoselægen har brug for at vide det… Deres eneste job er at sørge for, du overlever operationen og ikke har ondt. De er desuden vant til patienter, der bruger cannabis.
Håber at dette er et fyldestgørende svar for dig. Held og lykke med operationen.
Med venlig hilsen.
Thorsten Hauerslev Larsen