Pige / kvinde27 år
Hej, Jeg har taget stoffer de sidste to år, men kun i weekenden. Jeg kan mærke et tiltagende stort behov hver gang jeg drikker, og et ustoppeligt behov for at supplere alkoholen med stoffer. Jeg føler, at jeg har svært ved at styre det. Fra at det kun var kokain i begyndelsen har jeg prøvet alt muligt og blander også gerne flere forskellige på aftenen, og er ude til omkring kl 9 ofte og er fuldstændig smadret dagene efter. Jeg får en enorm psykisk reaktion dagene efter, og har i forvejen et skrøbeligt sind med angst og depression. Jeg vil gerne stoppe, og har prøvet flere gange, men synes det er enormt svært, og må jo nok erkende, at jeg har en afhængighed, og en trang til virkelig meget spænding. Hvad kan jeg gøre for at stoppe og har jeg brug for hjælp?

Svar fra Rusmiddelkonsulent Camilla Hundahl
Kære weekendbruger
Du mærker et tiltagende behov for både at drikke og tage stoffer og føler at det er ustoppeligt. Det skal du tage alvorligt.
En negativ spiral
Over tid vil du udvikle tolerance overfor rusmidler og vil få lyst til mere og mere for at få den samme rus som da du startede med at drikke og tage stoffer. Når du drikker bliver din trang til kokain og stoffer stærkere og når du f.eks. tager kokain kan du drikke mere end din krop og din hjerne ellers ville kunne tåle. Det kan blive en forstærkende cyklus, der tiltager og udvider sig til andre former for stoffer, som du allerede selv har erfaret.
Psykisk nedtur
Du beskriver, at du er helt smadret i dagene efter en lang fest og at du har en enorm psykisk reaktion. Weekendture med alkohol og stoffer kan give en meget ubehagelig effekt i dagene efter. Rusmidler i store mængder og over flere dage eller timer er hårde ved både krop og sind. Du sover ikke, du spiser ikke og din krop og hjerne bliver overbelastet. Dette er i særlig høj grad gældende, hvis du i forvejen har et skrøbeligt sind.
Et stort forbrug af alkohol og stoffer kan både forstærke og/eller føre til angst og depression – også selvom du måske oplever at det kortvarigt hjælper på dit humør, din ængstelighed og overskud. Dit brug af rusmidler vil påvirke din psykiske tilstand og komplicere din proces med at slippe ud af angstens eller depressionens tag.
Hjælp dig selv – Opsøg hjælp
Det er udfordrende at stoppe, men det kan godt lade sig gøre. Du kan finde gode råd her på siden til hvad du kan prøve at gøre på egen hånd. I din situation, vil det være nemmere at forandre dit forbrug i samarbejde med en god hjælper, som kan støtte dig i at finde ud af, hvordan du bedst lykkes med at stoppe, samtidig med at der også drages omsorg for din psykiske skrøbelighed.
Mit bedste råd til dig vil derfor være at søge hjælp. Der findes god og gratis anonym rådgivning og behandling.
Du kan følge linket herunder og finde hjælp i hele Danmark.
Find rådgivning og behandling nær dig – Netstof
Du er altid velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for at stille uddybende eller opklarende spørgsmål.
Bedste hilsner
Camilla