Pige / kvinde30 år
Hej Jeg har flere gange fundet ganske lidt hvidt pulver liggende på badeværelsesbordet, min mand har tidligere taget stoffer men skulle være ude og væk fra det. Han benægter det er stoffer. Hvordan smager stoffer? Jeg har smagt en ganske lille krumme af det hvide pulver, og det smagte på en måde stærkt og føltes ætsende på tungen? Jeg har en mavefornemmelse af at noget er galt..

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej
Dejligt at du skriver til os når det er tanker der fylder. For det giver god mening, at du er urolig – både fordi du har en historik med din mands misbrug, og fordi du finder noget, du ikke kan forklare.
jeg kan ikke afgøre hvad det er for et stof ved at smage på det, måske er der nogen der kan?
Når du har en mavefornemmelse af at noget ikke er som det bør være, så skal det tages alvorlig, ikke fordi der nødvendigvis betyder at han er i misbrug, men at tilliden mellem jer er sårbar og at der har været mistillid og svigt.
I den her situation tænker jeg ikke det handler om det hvide pulver men om tillid og tryghed for dig, så det er helt ok at spørge om han vil aflægge urinprøve for at slå en hver tvivl ned. Og huske dialogen om hvad der sker mellem jer.
Hvis din usikkerhed vokser, kan du i mange Rusmiddelcentre få pårørende samtaler, uanset om han er i behandling eller ej. Det kan være et godt sted at søge råd og vejledning så du ikke står med tankerne og følelserne alene.
Alt held og lykke til dig
Løkke