32 år
Hej
Jeg vil gerne høre, om det er muligt at påvise stofferne i urinen, som kan findes i produkter som “Skyfall”, i en udvidet laboratorietest for syntetiske stoffer. Jeg spørger, fordi jeg i øjeblikket er i fængsel, og resultatet af testen kan have betydning for min orlov. Jeg vil gerne have så præcis information som muligt om, hvilke stoffer testen kan fange, og hvor pålidelige resultaterne er i forhold til produkter med ukendt indhold. – jeg er stoppet med det lort men venter en urinprøve hvis nogen kunne give mig svar kunne være dejligt På forhånd tak for hjælpen. Venlig hilsen ven

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Tak for dit spørgsmål.
“Skyfall” er (som du sikkert ved) ikke er ét bestemt stof, men et produktnavn der kan dække over forskellige blandinger. Ofte handler det om syntetiske cannabinoider (spice-lignende stoffer) eller andre “nye syntetiske stoffer”, men indholdet kan variere fra batch til batch.
I fængsler og ved almindelige urinprøver tester man typisk kun for klassiske stoffer som cannabis (THC), kokain, amfetamin, opiater og benzodiazepiner. Derfor kan syntetiske cannabinoider og andre nye stoffer i nogle tilfælde ikke spores. Omvendt kan nogle blandinger indeholde “klassiske” stoffer eller nye stoffer, der ligner klassiske stoffer så meget, at det giver udslag i visse paneler.
Hvis der bestilles en udvidet laboratorietest, kan man teste for flere syntetiske stoffer, men det afhænger af, hvilke stoffer, der er inkluderet i laboratoriets test. Nogle nye varianter kan stadig falde udenfor visse laboratorietest.
Beklager, at jeg ikke kan give et mere klart svar.
vh
Søren