Dreng / mand22 år
Hej jeg blev tilbudt et stof Det var rødt & i pulverform, Fik at vide det ville gøre mig fuld hurtigt, sniffede 2-3 små baner & bundede et par shots, jeg kan ikke huske andet end at jeg gik ud for at pisse & faldt om, blev fundet et par timer senere på badeværelset i mit eget pis & bræk. Kan i fortælle mig hvad det muligvis har været.?

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
Hej.
Sikke en oplevelse du har haft… det kan ikke have været rart. At miste bevidstheden og vågne i sit eget opkast er et tegn på en alvorlig forgiftning, hvor kroppens reflekser (som at hoste opkast op) er blevet bedøvet. Det er desværre en hyppig dødsårsag i forbindelse med stoffer og alkohol.
Selvom jeg ikke kan give et definitivt svar uden en toksikologisk analyse, kan jeg ud fra din beskrivelse – farven, formen og effekten sammen med alkohol – give dig et par kvalificerede bud på, hvad du kan have indtaget.
Her er de mest sandsynlige:
1. “Tusi” / “Pink Cocaine”
Der florerer lige nu et stof i nattelivet , som ofte kaldes “Tusi”, “Tuci” eller “Pink Cocaine”. Det er et lyserødt eller rødt pulver, der ofte dufter sødt (f.eks. af jordbær).
Hvad er det egentlig? Navnet snyder. Det indeholder sjældent stoffet 2C-B (som navnet stammer fra) og sjældent kokain, men derimod typisk en uforudsigelig blanding af Ketamin, MDMA, koffein og lyserødt farvestof.
Hvorfor passer det på din oplevelse? Ketamin er et bedøvelsesmiddel. Når man blander Ketamin med alkohol, forstærkes den bedøvende effekt. Det fører ofte til netop det, du oplevede: Man mister hukommelsen, mister kontrollen over blæren, og man falder om (kollapser), fordi kroppen simpelthen slukker.
2. Knuste piller (Benzodiazepiner eller Opioider)
Det røde pulver kan have været knuste piller. Nogle stærke smertestillende piller eller beroligende medicin har en rød/lyserød overflade eller fyldstof.
Effekten: Hvis du sniffer knuste benzodiazepiner eller opioider og samtidig drikker alkohol, skaber du en livsfarlig “cocktail-effekt”. Begge dele undertrykker dit centralnervesystem.
Resultatet: Vejrtrækningen bliver langsom, man går “kold”, og risikoen for at blive kvalt i eget opkast er meget høj.
Alt i alt er det en ret farlig cocktail, og noget jeg på det kraftigste vil fraråde brug af.
Håber at dette svar rækker dækker din nysgerrighed.
Med venlig hilsen Thorsten