Dreng / mand18 år
Jeg er bange for at jeg lige så stille er ved at blive afhængig af kokain igen. Jeg har fra jeg var omkring 15 år gammel over cirka et halvt år taget meget kokain og har så været stoppet(kold tyrker) fordi jeg begyndte at tale med nogle andre mennesker der ikke havde taget det før indtil for nogle uger siden, nu er nogle af dem begyndt at suge til fester og for 2 uger siden faldt jeg i igen og jeg har næsten suget hver dag siden, jeg kan ikke overskue at skulle stoppe igen men jeg gider heller ikke ende i det samme misbrug igen

Svar fra rusmiddelekspert Thomas Eriksen
Hej
Først og fremmest synes jeg, at det er modigt og stærkt at du rækker ud via dit spørgsmål i vores brevkasse, og jeg tænker at indholdet vidner om, at du er meget bevidst om, hvor dit forbrug af kokain er på vej hen.
Det er ikke unormalt, at man efter en længere pause fra kokainen, hurtigt falder i igen, når man “bare lige skal prøve en enkelt gang”. Hjernen og kroppen husker desværre kun alle de gode ting ved kokainen, så afhængigheden vender ret hurtigt tilbage.
Det betyder ikke at du ikke kan gøre noget, du er først lige faldet i igen, så du kan også komme tilbage på sporet. Jeg tror, at det vil være godt for dig, at finde en du kan tale med om din afhængighed og din skiftende lyst til at henholdsvis stoppe og fortsætte (det man kalder ambivalens).
Jeg vil anbefale dig hurtigst muligt at opsøge et rådgivnings- eller behandlingstilbud i din kommune for at kunne få startet et samtaleforløb med fokus på din afhængighed og ambivalens ift. at stoppe, brug gerne “Fing hjælp” funktionen her på siden til at finde et tilbud nær dig.
De bedste hilsner
Thomas Eriksen