Pige / kvinde17 år
Jeg har opdaget at min unge datter bruger MDMA. Hun siger at det er hver 2. eller 3. måned. Hvordan bør jeg forholde mig til det?

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for dit spørgsmål! Jeg ved at rigtig mange forældre står i samme situation som dig, og mange er ligeledes i tvivl om hvordan en sådan stofproblematik skal takles.
Først og fremmest vil jeg rose dig og din datter for at i har snakken om stoffer, og at din datter er tryg nok ved dig, til at fortælle at hun ind i mellem tager MDMA.
Tilliden mellem din datter og dig er vigtig og en i skal passe på.
Der er ingen facit liste når vi taler med unge om stoffer, dog er det vigtigt at din datter får viden om hvilket stof hun indtager.
I kan evt. sammen gå ind på leksikonnet her på NETSTOF og læse om MDMA. I den forbindelse er det vigtigt at du er helt skarp i hvad din holdning er til hårde stoffer. Det er også vigtigt at fortælle hende at i nogle tilfælde, køber man andet stof end det man er blevet lovet.
Altså at der er en risiko ved at handle med stoffer på det illegale marked, der ikke er reguleret. Det er helt i orden at udvise bekymring!
Du kan være nysgerrig om hvornår og i hvilke rammer din datter tager stoffet.
Hvem hun tager det med. Herunder en snak om hvad en god ven/veninde er.
Når du ved mere, kan du bedre komme med evt. alternativer.
Altså bevar tilliden, hent information, spørg ind og vær bekymret. Kom med, eller diskuter brugbare alternativer med din datter.
Mvh
Morten