Pige / kvinde17 år
Hej. Jeg prøvede for nu 3 dage siden hash for første gang. Selve rusen tror jeg var meget normal, men dagen efter oplever jeg et angstanfald, hvor mit hjerte begynder at pumpe meget voldsomt, forværret syn, kløe, rysten og overophedet krop. Jeg blev så bekymret at jeg ringede 112, men så fik jeg det bedre igen. Dagen efter havde jeg det okay igen, men så senere på dagen under aftensmaden begynder jeg at zone ud og får en uvirkelighedsfølelse som fortsætter hele aftenen. Jeg går i seng og det er her stadig i dag, da jeg vågner. Hvad skal jeg gøre? Går det over? Er det normalt? Jeg er virkelig bange, for jeg har aldrig haft det sådan før.

Svar fra rusmiddelekspert Thomas Eriksen
Hej
Jeg kan godt forstå din bekymring, og jeg er ikke i tvivl om, at den følelse du går rundt med er meget ubehagelig.
De reaktioner du oplever er desværre meget almindelige efter indtagelse af hash, og måske især nu da det er din første gang du har prøvet. Hashen påvirker hele vores nervesystem, og der går typisk nogle dage før krop og hoved er tilbage i balance, og følelsen af dårligere syn, fornemmelsen af at zone ud mm. aftager.
Du skriver at det nu er 3 dage siden at du har indtaget hash, hvis det fortsætter vil jeg anbefale at få en tid hos din egen læge, så I sammen kan få en snak om dine symptomer.
Med venlig hilsen
Thomas Eriksen