Pige / kvinde37 år
Min søn på 17 år har måske et hash misbrug, men han vil ikke åbne sig op overfor mig. Jeg ved han har gjort det, fordi jeg tog ham i og gøre det indenfor , imens jeg ikke var hjemme, Men kom hjem. Vi har også været til afhøring inde på politistationen angående nogen sager han er sigtet for og dem venter vi på om vi skal i retten for også. Men han lukker sig inde i sig selv og vil slet ikke snakke med nogen overhovedet. Hvordan kan jeg hjælpe ham bedst ?

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Kære bekymrede forælder
Du står i en situation, som er rigtigt svær, det er helt forståeligt, at du både er urolig, frustreret og magtesløs. Og samtidig er det tydeligt, at du virkelig ønsker at hjælpe ham – og det er både et vigtigt og godt udgangspunkt.
Når man som ung både slås med rusmidler, myndighedssager og indre uro, reagerer mange ved at lukke sig inde. Det handler sjældent om manglende kærlighed til forældrene, men snarere om skam, forvirring og frygt for konsekvenser. Derfor er din måde at nærme dig ham på helt afgørende.
Det er vigtigt at han føler sig mødt uden pres, moral eller fordømmelse. Det gør du bedst med empati, nysgerrighed og respekt. Det betyder, at du lige nu hjælper ham bedst ved at sænke tempoet og skabe små, trygge åbninger, hvor han kan mærke, at du er der – også når han ikke vil tale. Korte sætninger som:
“Jeg kan se, du har det svært. Jeg er her, når du er klar. Du behøver ikke sige noget nu”
kan være langt mere virkningsfulde end lange samtaler.
Det vigtigste lige nu er ikke at “få sandheden ud af ham”, men at bevare kontakten. Forsøg med små, uforpligtende måder at være i nærheden på, tilbyd et måltid, spørg om han vil med ud at køre, sæt dig i stuen når han er der. Det behøver ikke handle om problemerne – nærvær uden krav skaber ofte mere tillid end en alvorlig snak.
Mange unge bruger hash som en måde at dæmpe uro, angst eller pres på, og det kan gøre det ekstra svært at tale om. Derfor kan det ofte hjælpe at spørge ind til hans velbefindende uden at nævne stoffet.
du skal forsat holde fast i dine grænser om ikke hash i hjemmet men gør det uden at gå til kamp eller kontrol. Han skal mærke, at du er der uden at jeres relation er truet, selv om du er bekymret for ham.
Samtidigt skal du også passe på dig selv. Mange forældre bærer ofte en tung bekymring, og det er vigtigt, at du har nogen at tale med – både for din egen skyld men også for at kunne stå stærkt for ham.
Jeg vil ønske dig alt det bedste.
Løkke