Dreng / mand56 år
Jeg har tidligere taget stoffer (25-30 år siden). Og nu er trangen tilbage. De sidste par år har det været der. De sidste 8-9 mdr har det været slemt. Har for et stykke tid siden købt lidt amf men tog det ikke. Nu er det bare mega slemt. Har ikke nogen og gå til. Mangler svar på hvor jeg kan henvende mig eller snakke med en som er i samme situation. Gerne en kvinde da det ikke fungerer ret godt med mænd. Jeg er fra Odense. Jeg har fast arb men har bare lyst til at sygemelde mig og bare køre på en landevej af amf et stykke tid. Ja har nogle ting som jeg tænker over. Men trangen er vendt tilbage.

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Tak for dit brev.
Jeg tænker der er flere ting i spil – både din optagethed af rus og måske noget helt andet du bøvler med. Spørgsmålet lige nu er derfor om det er trangen til stof/rus der er problemet eller om det løsningen på noget andet der ikke fungerer.
Du fortæller ikke i hvilket omfang du tog stoffer for år tilbage. Så jeg antager at det har været i et vist omfang. Det vil betyde at din hjerne og din krop har erindringer om at lige netop dette føltes godt når der var ubehagelige følelser.
Din krop lærte sig engang at det var en let og hurtig ”løsning” og jo mere du tænker på det, jo større bliver trangen. Lidt som at sige at du ikke må tænke på en lyseblå elefant. Jo mere du siger det til dig selv, jo værre bliver det. Så nu har du svært ved at slippe tanken om at give efter for din ”stof-optaget-hed”
Jeg vil anbefale dig at opsøge AA eller NA – hvis du ikke kender til det, kan jeg fortælle dig at det er et frivilligt, landsdækkende ja endda globalt netværk af afhængige mennesker. Du vil helt sikkert kunne finde mennesker der genkender det du fortæller om her.
https://www.nadanmark.dk/
Held og lykke med det.
Bedste hilsner Lone