Pige / kvinde49 år
Har hørt der kan være tilsat bl. Andet fentanyl i Puff bars, er det mon korrekt… Jeg savner at finde et sted hvor der står hvad de enkelte puff bars indeholder…så man kan tage snakken med sit unge menneske i husstanden

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Puffbars kan indeholde stort set alt. I Helsingør, har vi som regel fundet syntetiske Canabinoider, som er meget farlige at indtage i ukontrollerede doser, de kan medføre dødsfald. Så har vi fundet opioider, som selvsagt også er farlige. Vi har fundet Ketamin, der er et bedøvelsesmiddel og derfor også farligt.
Vi har fundet flere unge der har været ukontaktbare i forbindelse med indtagelse af Puffbars.
Det der for alvor gør Puffbars farlige, selv om der kun var nikotin i dem, er at der kan være op til 100 sug i en Puffbar, og de unge har jo ikke styr på hvor mange gange de har suget, så det kan jo betyde at de får en overdosis, uden at ville det.
Der kan ikke laves en liste over hvad der er i Puffbars, vi havde for eksempel på et tidspunkt en Puffbar der blev kaldt Hulk, den bestod af Ketamin, syntetiske Canabinoider og et stof mere jeg ikke lige kan huske.
Jeg bringer lige et svar fra den kemiker der testede en puffbar:
Tak for din pakke med puffbar (e-cigaret) og væske.
Væsken viste indhold af MDMB-4en-PINACA stof, ikke nikotin. Vi ekstraherede stofrester fra selv puffbaren, og fandt også 5F-MDMB-PINACA samt nikotin, men har ikke påvist andre euforiserende stoffer.
5F-MDMB-PINACA  er et stof som har været på markedet siden 2014, og som har resulteret i forgiftninger og været mulig årsag til dødsfald blandet stofbrugere.
Som jeg nævnte sidst har I ingen chance for at finde stoffet ved selv at teste med urinstix.
Jeg har vedhæftet en rapport fra European Drug Agency om stoffet, som du også kan finde her: https://www.euda.europa.eu/publications/joint-reports/5F-MDMB-PINACA_en
En vigtig pointe med de syntetiske canabinoider er at de ikke normalt kan påvises ved urinprøver, men kun blodprøver. Så ofte bliver de ikke opdaget på sygehuset, da de tit kun bruger urinprøver.
mvh
Flemming