Dreng / mand24 år
Jeg har tidligere haft et misbrug i 7 år og har nu været afhængigheds fri i 3 år og endtlig klaret mig fint end til vidre. men fordi jeg har haft mit misbrug sammen med et familie medlem og ved at vis jeg tager til noget hvor den familiemedlem er så ved jeg at jeg vil falde i igen så derfor har jeg undgået alt med familie fødselsdage famillie udflugter med mere. men nu er der så en baby der skal dybes og ved at de mennesker jeg hade det misbrug med er der men nu er der bare at mange fra min familie der er begyndt med og se ned til mig og fik sådan et møgfald her tidliger da jeg hva nede og handle af en af min søstre fordi de syns det mega ego af mig og ikke og komme hvor jeg os bare blev ved med og sige at jeg har os mine problemer. de ved ikke at det fordi jeg har haft det massive misbrug med det familiemedlem som skal med at det derfor jeg ikke tager med da jeg ikke vil ødelægge min relationer til min lille bror igen og ødelægge mig selv igen men hvad gør jeg skal jeg tage med og håbe på det går eller skal jeg holde fast for ved bare det familiemedlem kan få mig til og gør alt er bare blevet så mega usikker efter det møgfald min søster gav mig plus dem der holder barnedåben også bliv kede af og høre at jeg ikke kom har gjort så meget for og undgå at komme i misbrug igen håber og få et svar jeg kan bruge og mange tak fordi i er der.🙂

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Tak for dit spørgsmål, det er et rigtigt svært dilemma at være I. Om jeg har svaret ved jeg ikke, men tænk over det jeg skriver.
Først tænker jeg det er sejt du har været stoffri i 3 år. Det er virkelig godt gået. Du skriver at hvis du møder familiemedlemmet igen, så vil du falde i. Det er jeg ikke sikker på, for du falder ikke bare i, det er ikke noget der bare sker, det er fordi du gør noget bevidst hvis du tager stoffer igen. Jeg tror du aktivt har bragt dig et helt andet sted hen i livet lige nu. Så med mindre du har besluttet at det er ok at tage stoffer igen, så tror jeg ikke det sker, det er du alt for bevidst om.
Jeg tænker også at du har ret til din familie og ret til at være sammen med dem, og den ret skal du ikke lægge hos dit familiemedlem, som fortsat er i en stofverden.
For at styrke dig i at det, ikke sker, er at du tænker alle situationer igennem hvor du kan møde ham til festen, hvad du skal svare, hvordan du skal opføre dig, hvad du siger til dit familiemedlem. Du skal lave en drejebog for barnedåben. Hvis du har forberedt dig på hvad der kan ske, er det meget nemmere at gøre det du gerne vil gøre.
Jeg tænker også det ville være godt med en allieret – en ven til festen. Jeg tænker på din storesøster. Når hun skælder dig ud, er det jo dybest set fordi hun kan lide dig og bekymrer sig om dig. Hvis du rakte ud til hende og spurgte om hun ville snakke med dig om festen. Så er jeg overbevidst om hun ville svare ja. Så synes jeg du skal fortælle hende det hele, og tro mig jeg tror hun allerede ved mere end du tror. Når vi går og gemmer på ting for vores venner/familie så ved de det som regel i forvejen. Så skal du bede hende om hjælp til at komme godt igennem dagen, og måske kan I lægge en plan sammen. Det er også nemmere at lave en plan, når du kan vende det med nogen. Der kan jo også være en anden i familien du hellere vil række ud til, men find en du kan tale med, helst en der skal med til festen.
Du kan også betragte det som endnu et skridt i din fortsatte stoffrihed, at du fortæller det til nogen. Jo flere gange du fortæller din nye historie om dit stoffrie liv, jo mere virkeligt bliver det. Så det er vigtigt du fortæller din historie, og at starte med en fra familien er sejt. Alene det at du har skrevet til Netstof er et skridt i retning af at fastholde dit nye liv.
Så tænkt på den tid du har været stoffri – sig til dig selv – jeg kan godt, så skal du nyde barnedåben og din familie.
Du er velkommen til at skrive igen, hvis jeg ramte helt forbi.
mvh
Flemming