Dreng / mand16 år
Hej. jeg tog lsd for første gang for 3 uger siden og fik et bad trip. nu hvor jeg er begyndt at tænke tilbage på trippet og læse mig nærmere har jeg opdaget der er noget der hedder HPPD, og jeg føler de sidste par dage at jeg har oplevet de samme effekter som LSD + “visual snow”. (det er FØRST de sidste par 3-4 dage jeg har oplevet det her, IKKE siden jeg tog det.) Jeg oplever mønstrer i jorden, ansigter former sig, og visual snow men det kun når jeg tænker over det jeg lægger mærke til det. Har jeg HPPD?

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
Hej.
Det er godt, at du skriver 🙂
De symptomer, du beskriver – som mønstre på jorden og ansigter der former sig – er netop nogle af de ting, man kan forbinde med HPPD (Hallucinogen Persisting Perception Disorder).
Det er vigtigt at understrege, at kun en læge eller psykiater kan stille en diagnose. Men de symptomer, du beskriver, kan være tegn på HPPD. Det er helt normalt, at det kan tage tid, før den slags symptomer viser sig. Det behøver altså ikke at starte lige efter trippet.
Det er også almindeligt, at symptomerne kan blive værre, når du fokuserer på dem, som du beskriver. Det kan skabe en form for ond cirkel, hvor angsten for symptomerne faktisk forstærker dem.
Hvad skal du gøre nu?
Det er vigtigt, at du tager dine oplevelser alvorligt. Her er et par ting, du kan gøre:
• Tal med dine forældre eller en anden voksen, du stoler på. Det kan være svært at snakke om, men de kan støtte dig og hjælpe dig med at få den rette hjælp.
• Kontakt din læge. Fortæl præcis, hvad du har oplevet. Lægen kan hjælpe med at vurdere dine symptomer og henvise dig til en specialist, hvis det er nødvendigt.
• Undgå stoffer. Det er vigtigt, at du holder dig fra LSD og andre stoffer, da det kan forværre symptomerne og gøre det sværere at få dem under kontrol.
• Skab sunde rutiner. Sørg for at få nok søvn, spise sundt og motionere regelmæssigt. Det kan hjælpe din hjerne med at stabilisere sig.
Håber at dette besvarer dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
Thorsten Hauerslev Larsen