Dreng / mand50 år
Hej har mistet mit kort pga cannabis. For år tilbage og er idag patient med medicinsk cannabis. Hvordan er reglerne for generhvervelse? De bedste hilsner kim

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for spørgsmålet!
Jeg har allieret mig med vores kontakt i politiet, der skriver følgende:
Som udgangspunkt kan du begynde at generhverve, når din frakendelse er udløbet.
Mht. spørgsmålet om du må køre når du får recept udstedet  cannabis..
Hoved svaret er, at beslutningen om et evt. kørselsforbud er et som din læge tager.
Lægen som udsteder recepten på den medicinske cannabis skal tage stilling til, om du skal have  nedlagt kørselsforbud – og selvfølgelig både hvis man har kørekort eller gerne vil erhverve/generhverve.
Der er stor sandsynlighed for at politiets alkometre vil registrere at man har taget medicinen og så gør politiet alt det de plejer: anholdelse, blodprøve osv.
Efterfølgende kan der så blive noget opfølgning med Lægemiddelstyrelsen mht. bevisets stilling.
Så kort sagt, er det din læge der bestemmer. I fald lægen siger ok, og  du bliver stoppet af politiet, vil det medføre noget bøvl for dig.
Håber svaret er tydeligt ellers må du skrive ind igen..
Mvh
Morten