Pige / kvinde35 år
Hej, Jeg har fået mig en kæreste, men som desværre er misbruger. Da vi for 7 måneder siden begyndte at få følelser for hinanden kendte jeg godt lidt til hans misbrug, men jeg forlangte at, hvis han ville være kæreste med mig, så skulle han gå i behandling, og det mente han også selv var bedst både for ham selv og for mig. Jeg vidste, at han havde misbrug af særligt opiader, og da han kom i behandling fik han buprenofin mod abstinenserne. De første par dage blev han rigtig mærkelig. Han fik vrangforestillinger, angsttanker og lavede desperate handlinger. Hans tanker gik meget på, at jeg var ham utro, og den mistanke har fulgt ham periodevis lige siden. Jeg har taget ham i, at tage kokain, amfetamin og ryge hast, siden han opstartede behandling. Han er begyndt at drikke dagligt. Han drikke for det meste mellem 2 – 4 genstande, men andre dage kan det godt være 8 – 10 genstande. Han sover nogle gange ikke flere dage i streg, men går pludselig kold, og sover så 2 dage væk. Jeg har hele tiden tænkt, at hans adfærd er rigtig mærkelig. For 3 dage siden kastede han op om morgenen. Han klagede over mavesmerter, og dette er sket nogle gange før. Jeg opfordre ham altid, til at tage til lægen, da jeg mistænker mavesår da der altid er blod i, og tit bare rent blod uden opkast, og dette vil han normalt aldrig, men denne gang lovede han mig det. Jeg bemærkede godt nok, at han forsøgte at undgå, at ringe mens jeg var til stede, med undskyldninger om åbningstider, og manglende strøm på telefonen. Da jeg kørte fra ham, ringede han og påstod at lægen ikke ville tilse ham, og han var blevet bedt om, at spise piller mod mavesyre. Jeg kørte tilbage, da det bekymrede mig at han skulle være alene, med blødende opkast. Pludselig falder han i søvn, hvor han ligger og siger underlige lyde, og laver underlige sløve bevægelser med hovedet og hænderne. Efter en time rejser han sig, og sætter sig hen ved siden af mig på en stol, hvor han falder hen igen. Hver gang, han langsomt er ved at falde ned fra stolen, vågner han en smule op, for han falde langtsomt hen igen, med mærkelige, sløvende bevægelser. Han slår blandt andet også hovedet ned i bordet, men vågner stadig ikke helt op. Han savler og siger mærkelige lyde. Dette stod på i 4 timer, og han han kom til sig selv igen, var han i dårligt humør, og til tider aggressiv. Han var desuden rastløs og ville gå en tur med hunden, men kom først tilbage efter 4 timer, hvor han råbte op og var ubehagelig. Han kløede sig også rigtig meget på kroppen. Humøret faldt først til ro i går aftes, og i dag har jeg tilfældigtvis fundet en lap staniol og en lille lap hvid papir, hvor der er nogle lysebrune afmærkninger på. I staniolen er der en sort plamage, som om noget er brændt fast. Kan dette være rygeheroin? Og kan det blødende opkast skyldes rygeheroin?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære Kæreste
Tak for dit brev. Jeg er helt enig i din bekymring og vil også sige at dette er alvorligt. Du undrer dig med god grund. Det lyder på dine beskrivelser som om han er i aktivt misbrug og din hypotese om heroin og opioider lyder helt relevant.
Jeg tænker at du har gjort hvad du kan for at få ham til læge og det lyder også som om han ikke selv har forståelse for alvoren af sine reaktioner, både fysisk og adfærdsmæssigt.
Et aktivt misbrug af opioider kan være en lang proces og det første skridt til forandring er at vedkommende selv vil. Et aktivt misbrug ændrer personlighed og slører virkelighedsopfattelse, man vil være tilbøjeligt til at se verden ud fra egne følelser og behov. Det betyder at man vil være mere optaget af sig selv og i at være i rus end i hvordan kæresten f.eks. har det.
Jeg vil foreslå dig som pårørende at tage kontakt til det nærmeste Misbrugscenter/Rådgivningscenter. De vil kunne råde og vejlede dig helt konkret, ligesom de vil kunne tilbyde behandling til din kæreste – hvis han ønsker det.
Dette er drøftet med vores lægeekspert.
Bedste hilsner Lone