21 år
Hey. Jeg har igennem flere år været dybt afhængig af adhd medicin. Jeg bruger det som et getaway drug og kan ikke fungerer uden det. Jeg får udleveret 70mg + 20mg højst 3 gange om ugen. Jeg kværner ofte igennem en 30x70mg på max 1 uge. Normalt 4-5 dage. Når jeg løber tør, bruger jeg alle mine penge på at få mere adhd medicin eller amfetamin. Jeg har ingen følelser, og det har stået til således siden jeg var 13. Jeg ser elvanse som en måde at blive normal igen på, men jeg vil så frygteligt gerne stoppe. Dette er ikke en måde at leve på. Jeg har narret mine læger, og nogenganfe har jeg fået udleveret over 300 piller på 2 uger. Dette har stået til i flere år, og jeg er kun 21. Elvanse er godt for mig, men ikke i disse mængder. Jeg kan sagtens falde i søvn på 100mg. Men jeg fungerer også fint på 70mg, hvis jrg kun tager 1. Jeg ved ikke hvorfor jeg bliver ved med at æde dem, og jeg havde allerede regnet med at være død nu for bare 3 år siden.

Svar fra rusmiddelekspert Thomas Eriksen
Hej
Jeg læser i dit spørgsmål, at du allerede har svaret på dit spørgsmål om, hvorfor du bliver ved med at spise dine Elvanse piller…du er, som du selv nævner, blevet afhængig.
Det forbrugsmønster du beskriver ser vi desværre tit, når det drejer sig om receptpligtig medicin, virkningen er der, men vi vil have mere og mere og så kører forbruget helt af sporet.
Jeg vil anbefale at du gør 2 ting:
a) Lav en aftale med egen læge og få en samtale omkring dit forbrug af den medicin du får udskrevet.
b) Kontakt dit lokale behandlingscenter og få tid til en uforpligtende samtale om dit forbrug af Elvanse og den afhængighed du oplever. Dit lokale behandlingscenter kan du sikkert finde gennem “Find Hjælp” funktionen som du finder på vores forside.
Med venlig hilsen
Thomas Eriksen