Dreng / mand19 år
Hej Tusind tak fordi jeg kan spørge jer, det er jeg meget taknemlig for! Min søn er nu 19 år. Da han var 16 år begyndte han at bruge hash en gang i mellem. Det eskalerede og blev til tider et hverdagsmisbrug, til tider “kun” i weekenderne, som 17-18 årig. Han stoppede helt for et år siden, da han var knap 19 år. Da han stoppede tror han/vi at han måske havde en psykose. Hans far og jeg har passet så godt på ham som muligt, har været til læge med ham flere gange. Han har fået konstateret depression og social angst. Han siger at han har haft social angst så langt tilbage han kan huske, men han har aldrig villet dele det med os. Han har det sidste års tid gået til psykolog, kropsterapi og zoneterapi, men er stadig ikke ovenpå. Han er lige startet i motionscenter, det er en stor succes. Det er tydeligt at hans kognitive funktionsniveau på en eller anden måde har taget skade. Han var en intelligent dreng, men nu har han ingen motivation, en meget dårlig hukommelse, ingen tålmodighed til at læse en bog, meget dårlig koncentrationsevne, er dårlig til at tage initiativ. Han kan ikke komme i gang med en uddannelse eller et arbejde fordi hans sociale angst hæmmer ham. Det går bedre ift. depressionen. Han har været på regionshospitalet til en samtale med en psykolog, hun sagde at han ikke har adhd, men sagde vist ikke andet han kunne “bruge” (eller huske.. vi måtte desværre ikke komme med til samtalen). Mit spørgsmål til jer er: – Hvad kan han/vi gøre for at arbejde med hans kognitive funktionsniveau? Hjernen er plastisk, så måske de skadede dele af hjernen kan genetableres/trænes op? – Hvad kan han/vi gøre for at han får det bedre efter misbruget og måske at have haft en psykose?

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Kære forælder
Det lyder til, at I har stået i en svær situation i lang tid, og at I allerede har gjort meget for at hjælpe jeres søn.
Det er ikke usædvanligt, at unge efter et længere hashforbrug kan opleve problemer med motivation, koncentration og hukommelse, især når man begynder i teenageårene. Samtidig kan angst, depression og en eventuel psykose også i sig selv give mange af de samme problemer. Derfor er det vigtigt at være varsom med at konkludere, at det kun skyldes hash. Ofte er der flere ting på spil på én gang.
Den gode nyhed er, at bedring er mulig. Forskning tyder på, at de fleste kognitive funktioner bliver bedre med tiden, men tempoet er meget forskelligt fra person til person, især hvis der også er social angst, depression og/eller følger efter en psykose.
Hvis I spørger, hvad han konkret kan gøre for at arbejde med sit kognitive funktionsniveau, så vil jeg især pege på fem ting:
For det første er det vigtigt at holde sig fra hash og andre rusmidler. Hvis hjernen skal have de bedste betingelser for at komme sig, så er det en stor fordel, at den ikke påvirkes af rusmidler. Også alkohol kan forstyrre bedring.
For det andet er det vigtigt at stabilisere hverdagen. Søvn, motion, faste rutiner og regelmæssige måltider kan virke banalt, men det er ofte helt centrale. At motionscenteret fungerer godt, er derfor et meget positivt tegn.
For det tredje er det en god ide at arbejde stille og roligt med at styrke de kognitive funktioner. Det kan være faste rutiner med korte læseintervaller, én opgave ad gangen og pauser undervejs. Mange har glæde af at starte meget småt, så hjernen ikke overbelastes og han får oplevelsen af at mislykkes.
For det fjerde er det vigtigt, at hans sociale angst bliver behandlet målrettet. Ved social angst anbefales kognitiv adfærdsterapi, og gerne en form som er specifikt rettet mod social angst. Når angsten fylder meget, kan den i sig selv blokere for både initiativ, koncentration og hukommelse og dermed også for uddannelse og/eller arbejde. Derfor er det ikke kun et spørgsmål om “hjernetræning”, men også om at få behandlet det, som står i vejen for, at han kan bruge sine evner.
For det femte vil jeg mene, at det er relevant at bede om en ny og mere grundig vurdering, hvis han stadig et år efter ophør er så påvirket, som I beskriver. Især fordi der er mistanke om, at han kan have haft en psykose. Ved psykose sammen med stofbrug anbefales en grundig tværfaglig vurdering, og det er vigtigt, at både de psykiske symptomer, kognitive vanskeligheder og stofhistorikken tænkes sammen i en udredning.
I kan derfor overveje at tage kontakt til egen læge igen og bede om en fornyet vurdering.
Det er også vigtigt at sige, at alternativ behandling som kropsterapi og zoneterapi kan føles støttende for nogle, men hvis han fortsat har betydelige problemer med funktion, hukommelse, koncentration og angst, så bør det ikke stå alene. Der er brug for, at han bliver vurderet og behandlet mere målrettet i det almindelige sundhedssystem.
Som forældre kan I især hjælpe ved at holde fast i håbet, sænke tempoet og tænke i små skridt. Det hjælper ofte mere med små realistiske mål end med store planer. Det kan for eksempel være at få en fast døgnrytme, komme ud af huset dagligt, øve korte sociale situationer og gradvist bygge mere på.
Kort sagt: Der er håb om bedring, og hjernen kan i høj grad komme sig. Men når problemerne har stået på så længe og påvirker hans hverdag så meget, så er det vigtigt både at arbejde med struktur og samtidig få en ny faglig vurdering af angst, depression, kognitive vanskeligheder og mulig psykose.
De bedste hilsner
Søren