Dreng / mand18 år
Hej, jeg har længe været nysgerrig på 2c-b, da jeg har fået at vide, at det er lidt ligesom en blanding af mdma og lsd. Jeg har researched en smule om stoffet, men det hele er fra usa eller england. Og ville vide om stoffet overhoved findes i danmark? Eller om det sådan er noget andet som fx 2c-i. Jeg har heller ikke kunne finde noget om hvor farligt det er, indtil videre virker det lidt for godt til at være sandt.

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det er rigtig godt, at du lige stopper op og undersøger tingene. Især fordi det du har hørt indtil videre lyder “for godt til at være sandt”.
2C-B findes i Danmark, men det er ikke så udbredt.
2C-B er et syntetisk psykedelisk stof. Som du skriver, bliver det ofte beskrevet “lidt MDMA-agtigt” eller “lidt LSD-agtigt”, fordi det både kan give visuelle effekter (farver) og stærke følelser.
Det er dog langt fra ufarligt, fordi:
• indhold og potens i det du køber som 2C-B kan variere meget
• det kan udløse angst, paranoia og andre psykiske reaktioner
• vi ved ikke nok om langtidseffekter
Din tanke om, at det virker “lidt for godt til at være sandt”, er ret sund. En stor del af risikoen er ofte, at man tror, man ved, hvad man tager, men det gør man ofte ikke.
De bedste hilsner
Søren