hej
jeg har et problem med en bedste veninde der er misbruger, og jeg er desperat efter hjælp.
Min veninde er en rigtig sød, flot og normalt meget fornuftig pige, men er en meget svag person. Når der sker en lille ting som normale mennesker godt ville kunne klare, går hun helt ned. På det seneste er hun begyndt at tage amfetamin.
Det har ikke stået på så længe, men hun har fået humørsvingninger og når jeg bringer emnet op bliver hun meget gal. samtidig siger hun også, at jeg er den eneste grund til at hun ikke tager det så meget, fordi jeg er den eneste hun kan være sig selv sammen med. Hvad burde jeg gøre som bedsteveninde? ved ikke om det er det rigtige sted at spørge, men er meget bekymret.
MVH

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Ja, jeg synes at Netstof er et fornuftigt sted at stille dit spørgsmål…nu skal mit svar vise om det også er et godt sted.
For det første, vil jeg gerne skrive at man ikke er misbruger fordi man er begyndt tage stoffer. Det kan godt være at man bliver det, men mange mennesker tager –eller har taget- stoffer en gang imellem, uden at blive misbrugere. Så, det er godt at du bekymrer sig for din veninde, men der er ingen grunde til at gøre problemet større end det er, eller at gå efter det forkerte problem.
Som regel er det sådan at man kan tage stoffer (eller drikke, eller alt muligt andet) enten for at have det sjovt, eller for at glemme at man har det dårligt. Hvis man gør det for at have det sjovt, er det meget sjældent at det udvikler sig til et problem…omvendt, hvis man gør det for at glemme at man har det dårligt, kan det hurtigt blive problematisk….og det virker til at din veninde desværre tager amfetamin fordi hun har det dårligt med sig selv.
Så, hvis du har lyst til at hjælpe hende er min råd at du hjælper hende til at indse at hun tager amfetamin af den forkerte grund (dvs. for at glemme noget hun har det dårligt med), og så hjælper hende med at løse det problem som så ligger til grunde for det. Måske er det ikke et problem I kan løse, men så kan I søge den relevante hjælp et eller andet sted når I ved hvad det er. F.eks, hvis det er fordi din veninde er deprimeret, så kan hun, i først omgang, snakke om det med sin læge. Hvis det er fordi hun har et dårligt selvværd lige nu, så vil det måske være relevant til at snakke med psykolog (hun kan starte med at skrive til en eller anden brevkasse på nettet, hvis hun ikke overkommer at møde en psykolog i ”virkeligheden”).
Endeligt, skal du passe på dig og din veninde, ved at gøre klar over for hende, at det ikke er fordi hun tager amfetamin at det giver hende lov eller ret til at opføre sig dårligt (f.eks være gal) overfor dig.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du er i tvivl.
God weekend
Eric