Vi er nogle piger som gerne vil stille et spørgsmål om unge.
Hvilke konsekvenser har det for unges uddannelse og liv at de drikker så meget som de gør?
På forhånd tak:)

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med jer.
Godt spørgsmål.
Der er sikkert en masse undersøgelser om det som vil kunne give jer et bedre svar end jeg kan, og hvis I prøver at søge lidt på nettet, kan jeg ikke forestille mig at det bliver svært at finde nogle af dem.
Men nu at I spørger mig, så her er mit svar: Det kommer an på hvor meget og hvordan de drikker samt hvor gamle de er!
Men hvis I tænker på de teenagere som drikker for meget og for ofte til fester, så mener jeg at konsekvenserne for deres uddannelse er at de kan miste nogle af deres evner til at lære ved at drikke for meget (om ikke andet, så bare fordi de bliver trætte og ukoncentrerede af det), og hvad angår deres liv, så kan konsekvenser være at de både kan gøre akutte dumme ting når de er fulde som kan have alvorlige konsekvenser på deres liv (f.eks. blive involveret i en trafikulykke) og så på længere sigt kan de ødelægge deres hjerne og krop (alkohol er faktisk et meget skadeligt stof for kroppen), samt udvikle dårlige vaner ift hvordan man tackler forskellige situationer (f.eks. kan de ende med at tro at man kun kan have det sjovt hvis man drikker, eller at man kunne kan flirte når man er passende fuld).
Så, alt i alt er det ret negativt…dog har alkohol også gode sider, og i de rigtige mængder og rigtige sammenhæng kan den indgå i en socialiseringsproces (f.eks. læste jeg for lang tid siden at unge som drikker meget er dårligt stillet ift forskellige sociale parametre… men at unge som drikker lidt er bedre stillet ift disse parametre end unge som slet ikke drikker).
Jeg håber at mit svar giver mening, ellers er I velkomne til at skrive igen.
Mvh
Eric