Dreng / mand49 år
Hej Jeg vil høre om der er nogle opgørelser på om det er mindre skadeligt at indtage THC olie frem for at ryge hashen. Jeg overvejer nemlig at bruge det i forbindelse med min sygdom, for at kunne sove. /Steen

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej Steen
Der er meget information på nettet om fordelene ved at indtage THC olie frem for at ryge cannabis, men forskning indenfor området er der ikke så meget af endnu.
Den bedste artikel, jeg kunne finde, har følgende titel: Tasty THC: Promises and Challenges of Cannabis Edibles.
Konklusionen i artiklen er, at man ved oralt indtag undgår nogle af de skadelige stoffer, der opstår ved forbrænding. Til gengæld kan rusen være stærkere og varer længere tid ved oralt indtag, sammenlignet med rygning.
Der er også flere "cannabisforgiftninger" ved oralt indtag, sandsynligvis fordi brugerne ikke har taget højde for den forsinkede virkning, når man optager stoffet gennem mavesækken.
Du skriver, at du overvejer at bruge THC olie for at kunne sove. Jeg vil anbefale dig at tale med din læge og evt. finde en sundere og mere holdbar løsning.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Søren