Dreng / mand14 år
Hej Netstof.dk vi er en gruppe på 4 drenge der har projektopgave. Vores emne er afhængighed, så derfor har vi nogle spørgsmål vi håber i kan svare på.
Hvor stor en procentdel af folk der er afhængige af stoffer, kommer ud af det igen?
Er der meget stigning eller hældning i procentdelen af mennesker i Danmark der bliver afhængige af rusmidler gennem de seneste år?
Hvem blivenemmest afhængige (aldersgruppekønmiljø)?
Hvordan påvirker ens miljø chancen for at blive afhængig?
Er der en sammenligninmellem sociale medier og at flere unge prøver stoffer?

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Jeg synes, at det er nogle rigtig gode spørgsmål.
Jeg har svaret lidt kort på dem, men håber at I kan bruge mine svar.
Hvor stor en procentdel af folk der er afhængige af stoffer, kommer ud af det igen?
Det er typisk mellem 30 % og 50 %, der kommer ud af deres afhængighed efter behandling.
Er der meget stigning eller hældning i procentdelen af mennesker i Danmark der bliver afhængige af rusmidler gennem de seneste år?
Ja, der har været en stigning i antallet af personer, der er afhængige af stoffer. I Danmark skønnes det var være omkring 33.000 personer, i 1996 var det omkring 20.000 personer.
Hvem bliver nemmest afhængige (aldersgruppe, køn, miljø)?
Alle kan i princippet blive afhængige, men der er flere mænd end kvinder, der bliver afhængige, og de fleste bliver afhængige inden de fylder 30 år, hvis de bliver det. Risikoen for at blive afhængig af stoffer er også højere, hvis du kommer fra et miljø uden så meget støtte fra forældre eller andre voksne.
Hvordan påvirker ens miljø chancen for at blive afhængig?
Hvis du ikke trives i din skole, hjemme hos dine forældre eller på dit arbejde, så er risikoen for afhængighed højere.
Er der en sammenligning mellem sociale medier og at flere unge prøver stoffer?
Det ved jeg ikke. Men nogle unge fortæller, at det er blevet nemmere at købe stoffer gennem de sociale medier, så det er der måske. Prøv evt. selv at undersøge det, ved at interviewe nogle unge 🙂
Jeg håber, at I kan bruge mine svar.
Søren