Pige / kvinde48 år
Hejsa.
Jeg er bekymret for, at min søn er i dåligt selskab med kammerater, der ryger hash flere gange om ugen.
Han har selv røget hash en enkelt gang i år. Jeg er selvfølgelig bekymret for om han er 100% ærlig i at han ikke gør det mere, i det han er sammen med venner der ofte rygerhash/skunk/pot.
Hvordan skal jeg komme af med denne tvivl???
Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal tackle situationen i forhold til hans venner og om jeg skal tage kontakt til vennernes forældre. Da vennerne åbentlys sidder og fortæller mig om, at der bare skal være en "festlig lejlighed" til at ryge.
Jeg har forsøgt at spørge indtil, hvordan de definerer en festlig lejlighed til at ryge. Det kan jeg ikke få et ordentlig svar på.
Snakket med dem om deres forældre ved de ryger hash. Her griner de bare og siger " hvad tror du selv?"
Jeg er kommet med min holdning til misbrug og fortalt dem, at jeg ikke vil have det, foregår i mit hjem.
For mit eget vedkommende vil jeg være dybt taknemmelig for at få info, hvis min søn ryger hash.
Synes det er et dilemma, da jeg er bange for, det vil gå ud over min søn, hvis jeg lukker munden op til vennernes forældre.
Hvad stiller jeg op??? Giv mig nogle råd til, hvordan jeg skal forholde mig?
Venlig hilsen
En bekymret mor fra Horsens.

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
Kære Bekymret Mor
Tak for din mail. Jeg kan godt forstå dit dilemma, da der ligger, som du selv skriver mange overvejelser i det.
Jeg oplever mange unge som har et fælles socialt samlings punkt som er hashen, hvilket kan gøre det svært for den enkelte unge at slippe, idet de jo så også mister deres venner.
Dog synes jeg at det er vigtigt at du er ærlig overfor din søn og fortæller ham om din bekymring. Fortæl ham evt. om de signaler der ofte er ved hash indtag og som typisk kan være: Røde øjne, Snøvlende tale, Sløvhed i bevægelserne, Fnisende og lettere euforisk, Først udadvendt, senere indadvendt, Kan ikke følge med i timerne, Laver ikke sine ting og meget andet.
Måske du endda selv har observeret en forandring.
Det vigtige og det som vi ofte høre de unge efterspørger, er nogle klare aftaler og nogle rammer, som giver dem den tryghed hvor de kan fortælle frit hvad der sker i deres liv. Disse aftaler og rammer skal dog naturligvis laves i overensstemmelse med den unge, men også hvad man som forældre kan stå inde for. Når du allerede ved det du ved nu, tænker jeg at du har en god kontakt til din søn.
Ift din søns venner, kan jeg sagtens følge dit dilemma, dog skriver du ikke noget om hvor gamle de er?
Det virker til at du har en god relation til de unge og at de ”tør” fortælle dig noget. Samtidig skriver du jo også at du ikke vil have at de ryger hos dig og du har fortalt dem om din holdning. Denne relation vil du med stor sandsynlighed miste, hvis du tager kontakt til forældrene. Samt er der jo også en risiko for at dig og din søn, kommer længere væk fra hinanden.
I dette tilfælde vil jeg nok allerførst tage en snak med drengene. Anerkend dem i at det er rart at de er så åbne, men også at det gør dig bekymret og måske utryghed i at vide dette, når deres forældre ikke ved det. Måske i sammen og ved fælles hjælp kan få det sagt.
I Horsens ligger : http://www.uturnhorsens.dk/ hvor du vil kunne finde materiale, samt tlf til behandlere som  har en stor viden om netop de unge i Horsens og hvor du kan henvende dig anonymt med din bekymring.
Jeg håber at dette svar kan hjælpe dig, din søn og hans venner, ellers er du meget velkommen til at henvende dig igen.
Jeg ønsker dig og din søn al det bedste.