Dreng / mand14 år
Hej brevkasse. Nogle venner og jeg vil gerne prøve at ryge hash. Vi har en klump og det, og gør det med en erfaren, men vil alligevel godt vide det hele om det. Vi drikker alle og ryger nogle gange normale smøger. Hvilke bivirkninger har det? Hvor stor er risikoen for at få psykose? Hvad udløser en psykose? Hvad kan der ske ved en psykose? Håber I kan hjælpe.

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Tak for dine spørgsmål, jeg har valgt at dele mit svar op og forsøge at svare på spørgsmålene et af gangen:
Hvilke bivirkninger har det?
Ved regelmæssigt brug af hash bliver man mere sløv, langsom og ligeglad. Man mister initiativ samt koncentration, nogle bliver nedtrykte, og det bliver sværere at løse problemer. Derfor kan brug af hash særligt blandt unge, gøre det svært at gennemføre skole og uddannelse eller fastholde et arbejde. Mange unge med stort brug af hash ”går i stå” i deres personlige udvikling og sociale liv. Regelmæssigt brug kan også udløse eller forværre psykoser og depressioner. Jævnlig hashrygning skader luftveje og lunger, og det kan på sigt give bronkitis, KOL og øge risikoen for kræft. hashrygning kan desuden nedsætte sædkvaliteten
Hvor stor er risikoen for at få psykose?
Jeg har ikke nogle præcise tal på det, men det er heldigvis ikke mange der oplever det. Til gengæld er det meget ubehageligt for dem der oplever det.
Hvad udløser en psykose?
Den er lidt svær at svar enkelt på, men man kalder det en hash udløst psykose. Så det er hashen der udløser noget der er i os i forvejen. Det kan være noget man er disponeret for det eller er i en negativ stemning der bliver forstærket af hashen, det kan også være at man i forbindelse med rusen oplever nogle ting der er ubehagelige eller skræmmende. Der ud over er det også sådan af hvis man indtager meget hash eller meget stærk hash så kan det i sig selv give psykotiske oplevelser
Hvad kan der ske ved en psykose?
Mange af dem jeg har talt med om det at få en hash udløst psykose beskriver; angst, vrangforestillinger, paranoide oplevelser, syns eller andre sanseforvrængninger. Men det kan opleves meget forskelligt. Nogle kommer ud af det på få timer andre er præget af det i længere tid og i sjældne tilfælde er der nogle der må kæmpe med det i mange år, måske resten af deres liv.
Det er måske også vigtigt at nævne at selv om man ikke får en psykotisk oplevelse ved at ryge en gang, så kan man få hash-udløste psykoser selv efter at have røget hash mange gange. Vi ved også at jo yngre man er jo større er: rissikoen for skader, psyktiskeoplevelser og rissikoen for at udvikle afhængighed.
Med venlig hilsen
Torben