Pige / kvinde24 år
Hejsa. Efter godt og vel 3 år med stort set dagligt og et stort forbrug af hash, skunk eller en blanding (mellem 1-3 gram daglig) forsøgte jeg at holde en pause. Jeg følte allerede, når jeg før sjældent holdt korte pauser på max et par dage til en uges tid, at selvom jeg ikke var “skæv” længere, var jeg stadig ikke den samme, som før jeg begyndte at ryge dagligt for knap 3 år siden. Hele min kropsfornemmelse er forandret, min måde at tænke og føle på, og jeg har nemmere tendens til svære udbrud af angst og en rystende følelse i kroppen, dog også til tider skøre udfald i form af grineflip over ting, andre ikke nødvendigvis finder morsomt – selv uden at være skæv. Men angsten og den sitrende følelse er selvfølgelig værst. Det var lidt skræmmende, for jeg har hørt, at cannabis kun “bedøver” men ikke forandrer hverken krop eller sind på sigt efter længere ophør, så jeg forsøgte så at holde en pause på en hel måned denne gang. Men selv efter 4 ugers ophør, følte jeg stadig ingen stor forskel og følte mig stadig påvirket af cannabis. Jeg kan bare huske, at jeg ikke havde det sådan her før jeg begyndte at ryge, og jeg vil så gerne tilbage til min gamle tilstand for 3 år siden, men selv med en måneds pause skete der ingenting, det er som om, jeg konstant har THC eller noget i kroppen fra cannabis. De første mange gange jeg røg i starten for 3 år siden, blev jeg ufattelig påvirket af at ryge, nærmest som værende på trip når jeg var skæv, nærmest hallucinerende, men det gik væk som det blev en daglig vane over længere tid. Jeg prøvede så at ryge igen, efter denne hele måned uden et eneste sug, var gået, for at se, om jeg igen ville blive ligeså skæv som i starten, når jeg røg igen. Jeg kunne mærke det lidt, da jeg så endelig røg igen, men sleeet ikke som i starten! Det var som om, jeg kun havde holdt en dags pause, men det var altså en hel måned! Hvad kan det skyldes? Kan det være, der skal over en måneds pause til hos mig, når jeg har haft så stort et forbrug over så lang tid, eller er jeg blevet permanent skæv/påvirket af det, så det aldrig forsvinder ud af mit system?! :O Jeg har læst nogle steder, at det kan tage op til flere måneder at få det helt ud af kroppen, mens andre siger et par uger til en måned, men jeg frygter virkelig at selvom jeg holder op i et år, at jeg aldrig bliver den samme som før… Mvh. Maria

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Det er da nogle tunge tanker og overvejelser du går rundt med..
Jeg læser tre spørgsmål i dit brev..
Det er sådan med hash/skunk at det påvirker forskelligt fra person til person,Derfor er det svært at bruge andres erfaringer til noget og af samme grund, skal mine svar til dig også tages med et gran salt.
Mht. ikke at blive "rigtig" skæv efter en måneds pause, kan det skyldes at du ikke er blevet ordentlig afgiftet og derfor stadig oplever at du er tolerant, dvs. at du faktisk skal op holde pause i længere tid måske helt op til tre måneder, før du oplever rusen på samme måde som da du startede med at ryge.Det kan også skyldes at du har fået fat i noget hash med et lavere thc indhold..
Det at du føler dig permanent påvirket undrer mig lidt!!
Jeg vil foreslå dig at du holder en længere pause (min. tre måneder) og mærker efter om du stadig føler dig påvirket. Hvis ikke du mærker en ændring, og gerne før der er gået tre måneder, skal du opsøge din læge og foreligge ham/hende din bekymring.
Om du bliver den samme som før kan kun tiden vise, men jeg vil opfordre dig til som skrevet ovenfor, at holde en laaaang pause fra alt hvad der hedder stoffer. Jeg vil næsten garantere at du finder dit gamle jeg igen så:-)
Mange hilsner
Morten