Dreng / mand18 år
Hej. Jeg har to brødre som har taget noget kokain samt andre stoffer. De har sagt at de er stoppet, men den anden dag opdagede jeg nogle små flasker med Natriumklorid 9 mg/ml ( saltvand) kan dette bruges til at opløse nogle stoffer/piller? Jeg har hørt ord som "Emma" og "krystaller" hos dem. Håber i kan give mig lidt Info om det kan/bliver brugt i sammenhæng. Venlig hilsen Morten

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
Tak for din mail.
Du bekymre dig tydelig om dine brødre og har også talt med dem om stofferne. De fortæller dig at de er stoppet og dog bekymre det dig når du finder NaCl på deres værelse.
"Emma” og "Krystaller" er ofte brugt i sammenhæng med stoffet MDMA (ecstasy).
Umiddelbart kan det være svært at finde noget om, der kunne være et direkte sammenhæng mellem NaCl og kokain, men dog har jeg erfaret at det synes at være muligt at opløse MDMA med en NaCl opløsning for en hurtigere virkning ved at enten injektion eller at drikke det.
Måske du skulle tale med dine brødre igen og få en opklaring på hvorfor de har saltvand på deres værelse og måske få undersøgt muligheden for at få hjælp fra jeres msibrugscenter i kommunen.
Huks nu at du også skal passe på dig selv som pårørende, og ofte kan man i den kommune man bor i få tilbudt pårørende samtaler, som også kan være gavnlige ift at hjælpe den misbrugende, hvis denne ikke selv er motiveret til behandling.
Du er også meget velkommen til at bruge Nestof.dk chat forum eller skrive igen til os.
VH Pernille