Dreng / mand16 år
Hej.
Jeg er en pige på 16 år og min veninde på samme alder.
Jeg har en veninde der igennem nogle måneder har røget hash, hvad jeg regner med 3- 4gange om ugen.
Jeg har prøvet at sige til hende at jeg synes det er en dårlig ide. Jeg synes det blev bedre i den periode vi var tætte veninder…
Vi har ikke været så meget sammen, da jeg ikke ville være sammen med hende, hvis hun ryger hash.
Jeg var så sammen med hende i lørdags og hun fortalte at hun havde taget hårde stoffer. Jeg spurgte ind og hun sagde " første gang jeg tog det så jeg ting der ikke var der. " hun fortalte hun havde gjord det 3 gange på en uge men har vidst ikke gjordt det siden…
Nu ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre!
Skal jeg sige det til mine forældre ?  Skal hendes forældre vide det ? Og ville det ødelægge vores forhold?

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
Hej
Tak for din mail.
Det er altid svært at se på at ens kære gør nogle ting som vi ikke kan lide og hvor vi kan se at deres handlinger ikke er gode for dem.
I er to unge piger, som allerede ved en masse, men også har brug for støtte og ind imellem hjælp fra eks. forældre.
Mit råd til dig vil, hvis du er fortrolig med dine forældre(eller den ene af dem), at tage en snak om din bekymring og lade dem hjælpe dig med råd og vejledning. Måske dine forældre kan tage kontakt til din venindes forældre, det kan måske være lidt nemmere for dine forældre at forklare hvad du er bekymret for ved din veninde.
Om jeres forhold kan holde til det, kan være svært at sige. Men husk på at du siger det højt, fordi du holder af hende og er bekymret for hvad der kan ske, hvis hun fortsætter med at ryge hash og tage andre stoffer. Det kan være at hun i første omgang bliver sur over at det kommer frem, men når hun får den hjælp hun måske har brug for, er der også en god chance for at hun vil kunne forstå hvorfor du gjorde som du gjorde.
Jeg ønsker dig og din veninde al det bedste og krydser fingre for at jeres venskab holder. Du er en god veninde som gerne vil hjælpe hende, vær stolt af det.
Mange hilsner
Pernille