Pige / kvinde20 år
Jeg har det seneste 2 uger sniffet kokain. 3-4 dage om ugen og pludselig lagde jeg mærke til at jeg fælder hår og det er meget som der fældet. hvergang jeg begyndte med at sniffe kløer mit hovede og brænder agtigt altså får det varmt på hovedbunden. det med jeg taber hår kom også pludselig og faktisk lige jeg sniffede kokain (i det 2 uger jeg snakker om) den måde mit hår er faldet på er synlig og store. Jeg mister på siderne af min pande, 4 cm af min nakke og op af har jeg mistet det hele og bag min øre for der en 2 cm bredde hul.
kan det virkelig skyldes kokain? jeg har været til læge men han tog nogen blodprøver og tjekkede mit hovedebund og efter gav mig en shampoo mod skæl. jeg fælder stadig og jeg har lige lagt mærke til at efter jeg har taget 5-6 baner nu mit hår fælder nemmere af og mit hovedbund koger.
kan det virkelig have noget med kokain og hvis ja hvordan kan det være?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej 20 årige kvinde
Tak for dit brev.
Når jeg hører det du fortæller her, tænker jeg, at det hænge sammen.
Ser man kun på dit voldsomme hårtab, kan lægen sikkert finde forklaringer på det, så intet må udelukkes. Du kæder selv hårtab og kokain sammen. Altså er det, det jeg vil forsøge at svare på.
Kokain er ofte blandet op med et eller flere andre stoffer og det kan være det din krop reagere på. Jeg er ikke bekendt hårtab som bivirkning på kokain.
Men der følger som bekendt aldrig en valid ingrediensliste med ved, køb af stoffer, så der er lidt russisk roulette over det.
Retskemikere og politet ved dog efterhånden en del om hvilke stoffer der oftest blandes i kokainen og det er Levamisol, Lidocain, Phenacetin, Kreatin og Koffein.
Ifgl. Retskemiker Kim Gosmer er 80 % af den kokain der sælges i Danmark blandet med Levamisol. Levamisol blev brugt til at dræbe indvoldsorme. Det bruges ikke længere på mennesker, da bivirkningerne er for store.
Levamisol forårsager en udtømning af hvide blodlegemer, hvilket gør kroppen modtagelig for infektioner. Tydelige tegn på Levamisol-forgiftning er violette plamager på huden, øget temperatur, øget blodtryk og hårtab.
Jeg vil derfor anbefale dig at kontakte din læge igen og oplyse om dit brug af kokain og dermed en sandsynlighed for at du, utilsigtet, måske har indtaget et stof som du ikke ved hvad er.
Skriv igen, hvis du har brug yderligere eller har yderligere oplysninger.
Bedste hilsener Lone