Dreng / mand16 år
Hej, her i weekenden var jeg til fest, og 2 af mine gode venner havde kokain, og jeg gik med dem ud for at snakke, fordi det var længe siden, og vi sætter os ned, pludselig tager de 2 små poser op af skoen, og da jeg var meget fuld fik jeg sagt ja til at prøve, men at jeg overhovedet ikke ville havde meget, så tog næsten alt væk, og tror næsten ikke jeg fik noget, banen jeg fik var måske 1,5cm lang, og der var intet pulver overhovedet, men her 2 dage efter, føler mig træt, ellers intet andet, har ikke øget puls, eller hjertebanken, overvejer at sige det til mine forældre, men fik næseblod lige efter, og skyndte mig ind for at vaske næsen, vil bare høre om jeg skal være bange for noget? gør det aldrig igen, da jeg fortryder det meget og har været inde og læse en masse om det, men kan ikke finde noget om nogle der prøvede det en gang, og tog mega lidt, kun folk der har taget 3-8 normale baner, men mit var så lidt, og har ikke mærket nogle bivirkninger, selvom jeg fik næseblod er jeg ikke så sikker på det om ind, fordi kunne intet mærke, og det var virkelig ingenting, fordi jeg ikke havde lysten, men følte mig presset, efter pustet jegv også ud i næsen, men som sagt tog måske en cm, til en halvlanden, vil bare høre om der kan ske noget

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Umiddelbart tænker jeg ikke du skal være bekymret. Det er bestemt ikke unormalt at du føler dig træt og uoplagt nogle dage efter at have taget kokain. Det skulle gerne forsvinde efter få dage eller maksimum en uge.
Jeg hører mange fortælle om næseblod efter at have sniffet kokain. Men at det ikke fortsætter, med mindre de tager mere kokain.
Risikoen ved kokain er de forgiftninger der kan komme ved overdosis, lige nu er meget af det kokain der bliver beslaglagt og undersøgt meget ”ren” og der med er der stor risiko for at få en overdosis selvom man ikke tager ret meget. Selvom kokainen er meget ”ren” for tiden (op til 60%) er der ofte tilsætningsstoffer i som også kan have farlig bivirkninger. Der ud over er kokain et stof som nogle meget hurtig bliver afhængig af, enten fordi de kan lide virkningen eller fordi de oplever uoplagthed og træthed (lige som du gør) og så tager noget mere kokain for at blive ”frisk” igen.
Skulle du mod forventning blive ved med at føle dig dårligt tilpas i længere tid, vil jeg anbefale du bliver tjekket ved en læge.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Torben