15 år
Hej. Jeg er lige fyldt 31 år. Da jeg var yngre (21-22 år) havde jeg en god veninde og vi tog tit kokain sammen når vi gik i byen. Det stoppede dog helt naturligt og i mange år har jeg ikke rørt den slags. For lidt over et år siden, gik min kæreste gennem 6 år og jeg fra hinanden. Derefter er tingene bare ekskaleret. Jeg har fået mig en ny sød kæreste, som ikke rør stoffer overhovedet. Jeg har til gengæld også fået mig nogle nye veninder som tit gør det. I starten var det kun når jeg var sammen med de veninder, at jeg gjorde det. Men nu kan jeg simpelthen ikke åbne en øl i weekenden uden at det følger med. Jeg er træt af det, jeg er flov over mig selv, jeg gider ikke mere. Hvad kan jeg gøre for at komme videre og ud af det her? Det påvirker mit humør, min energi og mit liv. Det er dyrt, det er dumt og det er spild af min tid. Men jeg kan simpelthen ikke lade være.

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Jeg er sikker på, at det nok skal lykkes for dig at komme videre. Du virker meget afklaret i forhold til at stoppe dit forbrug og du har mange gode grunde til at komme helt ud af det. Derudover har du en sød kæreste, som ikke tager stoffer og det er en rigtig god støtte.
Du skriver, at du "simpelthen ikke kan lade være" og hvis det er sådan, du har det, så vil jeg råde dig til at søge behandling på det kommunale rusmiddelcenter/misbrugscenter. Alle har ret til gratis behandling, så du skal bare henvende dig personligt eller telefonisk. Du kan evt. finde et link til misbrugscenteret i din kommune på netstof.dk under topmenuen "Find Hjælp".
Hvis jeg skal give dig et par gode råd med på vejen, vil jeg anbefale:
– At du holder en pause med alkohol, fordi det er svært for dig ikke at tage kokain, når du drikker.
– At du i en periode ikke er så meget sammen med de veninder, der tager kokain.
– Skriv dine undskyldninger ned. Du bruger sikkert indimellem nogle undskyldninger for, hvorfor det er okay lige at tage noget på en festlig aften. Skriv dine undskyldninger ned og skriv hvorfor du ikke vil tage noget alligevel.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Søren