Dreng / mand32 år
Hej, jeg har et par spørgsmål som jeg håber kan blive besvaret. Jeg har været afhængig af hash i så lang tid som jeg kan huske og har prøvet at stoppe et par gange uden held. Nu ryger jeg ca. 4-5 joints om dagen og vil gerne stoppe øjeblikkeligt, så vil gerne høre om man kan tage permanent skade af kold tyrker? Og gode råd? Eller diæter alt hvad der påvirke på en positiv måde. På forhånd tak.

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Godt at høre at du er på vej til at stoppe med at ryge hash.
Der er ingen fare for at tage skade af en kold tyrker når man "kun" ryger hash.
Du vil de første 10-14 dage, måske lidt længere tid da du har røget i mange år, opleve at det bliver svært at falde i søvn. Når du sover vil det være en urolig søvn med svedture og voldsomme drømme. I afgiftningsperioden(og efter) er det en god ide at spise sundt, bevæge sig, dyrke sport eller gåture gerne med andre. Det er vigtigt at du gør noget der giver mening for dig.
Når stoftrangen melder sig er det vigtigt ikke at sidde og kigge ind i væggen, men at igangsætte et eller andet. Det kan være oprydning, tøjvask, ring til en kammerat eller andre ting, simpelthen for at aflede hjernen og derved glemme stoftrangen for en periode..  Vær åben over for kammerater og familie og sig til dem at du er ved at stoppe og at du i en periode måske ikke er helt dig selv. Dem du ryger med skal også have at vide at du ikke ryger mere, og at du har brug for at de respekterer det. Flyt dig fra røgen og vær åben om at det er røgen og ikke dine rygevenner du flytter dig fra.
Det er også en god ide at tænke over hvad du vil bruge de penge du sparer på hashen på. Det er ofte flere end man lige regner med:-)
Det kan være i form at gaver til dig selv eller evt. din kæreste. Eller planlægning af en rejse du har drømt om.
Skriv gerne ind med dine oplevelser om afgiftningen og med evt. nye spørgsmål
Held og lykke
Mange hilsner
Morten