Dreng / mand25 år
Hej.
Jeg er en fyr son nyder at ryge en skunk joint ind i mellem.
Det giver mig en god afslappende tryg hyggefornemelse.
Kan se paa internettet at der bliver skrevet at det er meget usundt for hjernen osv…..
Ryger et par gange i ugen, og en del i weekenderne.
Fremmer overdrivelse forstaaelsen i denne samenhaeng, eller er det slet ikke saa slemt.
Jeg faar det jo godt af det.
Hvad mener du??
Mvh Morten

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Mange tak for din mail, jeg beklager at du har måtte vente lidt på mit svar.
Du spørger specifikt til Skunk, og hvorvidt det er skadeligt/ usundt eller ej.
Skunk er en stærkere form for cannabis, hvor indholdet af det aktive stof THC kan være mere end dobbelt så højt som i pot.
Derfor kan du regne med at Skunk er mindst ligeså skadeligt som hash og kan giver de samme udfordringer/ problemer for den der ryger det.
Skunk påvirker (som hash også gør)  din indlæring, din hukommelse og din koncentration.
Når du ryger, og ryger flere gange om ugen som du beskriver, har du så meget THC i kroppen så du er det man kalder kronisk påvirket. Det betyder at du kan have svært ved at fungere optimalt fx. mht. indlæring men også socialt.
Mange oplever den afslappethed som du beskriver når de ryger hash eller skunk.
Måske du kan gå lidt på jagt efter, hvad der ellers vil kunne give dig den her afslappende følelse. Måske det kunne være motion, meditation, at lave god mad eller gå en tur. Der er mange måder man kan finde ro på, især hvis man undersøger hvad der fungerer for en.
Så når du direkte spørger om det er slemt at ryge skunk, vil jeg sige til dig,  at det kan det bestemt være, for du kan risikere at det påvirker dig og din hverdag så meget så du ikke kan få det ud af din hverdag som du ønsker.
Du kan læse meget mere om Skunk og hash her på siden, under VIDENSBANK/ LEKSIKON.
Håber du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Du har også mulighed for at bruge vores CHAT
Pas på dig selv,
Helle