Pige / kvinde19 år
Hej,
Jeg ville egentlig bare gerne vide hvorfor cannabis er ulovligt, da jeg altid har undret mig over det.
Hvad er grunden bag at cannabis er gjort ulovligt? – Er det fordi det har den effekt det har?

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Det er et rigtig god spørgsmål der kan være svært at svare helt præcist på.
Lovgivning er jo noget politikkerne tager sig af og fordi cannabis har været ulovligt i Danmark siden 50erne, så er det jo en beslutning der er taget for mange år siden. Men du har nok fat i noget når du nævner effekten, altså den måde det påvirker mennesker på og de bivirkninger det kan give.
Det sundhedsmæssige aspekt har formodentligt også være en del af beslutningen, der er i hver tilfælde ikke tvivl om at, det ikke er sundhedsfremmende at ryge cannabis (her mener jeg ikke, at det der med ikke kan have positive effekter på nogle sygdomme, som jo er ved at blive undersøgt med den 4 årige forsøgsordning folketinget har vedtaget)
Det er nok også noget kulturelt og noget politisk, ment på den måde at cannabis, særligt vi 50erne og 60erne ofte blev brugt af mennesker der stod for en anden politisk holdning, end den holdning de valgte politikere stod for.
Så jeg tror det er en beslutning der blev taget på baggrund af noget sundhedsmæssigt kombineret med noget politisk.
Jeg håber mit svar giver mening, hvis ikke er du meget velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Torben