Pige / kvinde15 år
Hej, jeg er en pige på 15 år og har et spørgsmål omkring snus. jeg har nogle venner som tager snus og jeg er selv blevet tilbudt at prøve. jeg har tænkt lidt over hvad konsekvenserne er, og hvad snus kan skade, så tænkte at dette var det rette sted at spørge. hvad gør det ved tænderne og er det noget der kan rettes op på? hvor skadeligt er snus og kan det skade på længere sigt?
jeg undrer mig over hvorfor der er så mange unge der er begyndt at tage snus, så vil også spørge om hvad årsagen er til stigningen i snus forbrug?

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Tak for din besked og dine spørgsmål om snus. Jeg ved der er mange andre unge som dig, der har en masse spørgsmål om netop det emne. Du har helt ret i at flere unge er begyndt at eksperimentere med snus,  faktisk er det mest unge mellem 14-20 år, der tager snus. Der kan være mange grunde til at man starter, en af dem kan være at man ikke helt ved hvor skadeligt det er, og tror at det måske er mindre skadeligt end cigaretter. Det er det ikke. Både det at ryge cigaretter og det at tage snus er dårligt for dig og din sundhed.
Snus er pulveriseret tobak. Snus indeholder nikotin som cigeretter, men ofte meget mere end cigeretter.
Snus er forbudt at sælge i Danmark, men nogle steder bliver det solgt under dæknavn som tyggetobak.
Når man tager snus påvirkes ens tandkød og tænder. Du kan få blottet tandhalse og andre tandskader og nogle af dem forsvinder ikke igen, hvis du stopper med at tage snus. Dine tænder kan også blive misfarvet.
Snus indeholder som cigaretter kræftfremkaldende stoffer.
Snus er meget vanedannende, da der er meget nikotin i, det kan derfor være rigtig svært at stoppe med at tage snus, når først du er startet.
Jeg synes det er rigtigt godt du skriver til os og spørger om de her ting du gerne vil have svar på. Med viden har vi meget letter ved at tage beslutninger. Du spørger ikke mig hvad jeg synes, men jeg får alligevel lyst til at sige til dig at jeg ikke synes du skal starte med at tage snus, da det er skadelig for dig og din sundhed. Jeg håber du er ok med at jeg kommer med min menig her.
Du kan også læse om snus her på siden under fanen " leksikon".
De bedste hilsner fra Helle