Pige / kvinde20 år
Hej.
Det her er min historie og hvorfor jeg henvender mig til netstof.dk
For cirka 2 ½ år siden blev jeg introduceret for kokain og amfetamin. I starten havde jeg kun prøvet det ganske få gange. Jeg kunne sagtens holde mig fra det og det var ikke noget som hverken min omgangskreds eller jeg gad, at bruge tid på eller eksperimentere med til fester. Det skulle desværre kun vise sig, at være begyndelsen. Senere hen mødte jeg nemlig min daværende kæreste, som jeg desværre er gået fra for nylig.
Vi havde et rigtig godt forhold sammen. Faktisk et af de bedste, nu hvor jeg tænker tilbage. Faktisk ligesom så mange andre ”normale mennesker”, bortset fra, at det kun skulle vise sig, at vare meget kort.
Vi begyndte, at eksperimentere med kokain og amfetamin i hans omgangskreds fra små til endnu større mængder. Det skal således lige sige, at det altid kun har foregået i weekenderne og jeg har altid kunne passe mit gymnasie og nu elevplads, da jeg gennemførte gymnasiet i sommers. Heldigvis for det da!
Men ligesom med al afhængighed, rykker man hele tiden sine grænser for, hvad der er normalt. Det er det, der sker med afhængighed. Pludselig gør man bare de mest unormale ting, og så bliver det normalt.
Det blev desværre til en fast rutine i weekenderne og vi havde bare ingen stopklods. Vi havde det fantastisk, eller det troede vi i hvert fald, for som altid, er der også en bagside. Det har desværre ført til de værste symptomer, diverse nedture, angstfald på hospitalet for mit vedkommende og utroskab. Det førte blandt andet også til et dobbeltliv som mange af os i den omgangskreds, desværre lever i den dag i dag.
Jeg ved ikke hvordan det kunne gå så galt og det er et mirakel, at jeg selv på en eller anden måde er ”vågnet op igen” hvis man kan sige det sådan og kan se problemet og nogle af de konsekvenser det har medfulgt. Jeg troede dog også, at jeg skulle stoppe med, at eksperimentere med stoffer da jeg forhold min kæreste her for en måned siden. Det skal lige siges, at jeg heldigvis har brudt den faste rutine igen, droppet kontakten med mange, af dem som færdes i det miljø og har et fast arbejde som jeg passer hverdag og holder meget af. Desværre er det bare ikke nok til, at kunne bryde dette misbrug og det dobbeltliv, som vidst kræver lidt mere end bare viljestyrke og en tro på, at kunne stoppe denne onde cirkel.
Jeg håber, at i vil hjælpe mig med, at finde den rette behandling.
Med venlig hilsen
– R

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej R
Tak for din mail.
Det forløb du har haft med stoffer og din beskrivelse af det, er der rigtig mange der kan genkende er jeg sikker på. Tit kommer misbruget snigende og heldigvis "vågner" mange unge også af deres tornerose søvn og handler på deres forbrug/misbrug.
Det du har gjort indtil nu, altså droppet de faste rutiner og sagt farvel til stofmiljøet, samt det at du har noget at stå op til, er det første skridt i den rigtige retning. For mange er kedsomhed lig med at tage stoffer, derfor tror jeg at planlægning af din
fritid kan være med til at støtte dig i at stoppe helt. Med planlægning mener jeg; aftaler med venner /familie, dyrke sport hvis det interessere dig, gå ture m.m. kort sagt gøre noget andet end det du er vant til at gøre når du har fri.
Du kan også kontakte det rusmiddelcenter der er tilknyttet din kommune. Evt. få et par samtaler med en rusmiddelbehandler og derved få tips og triks til at få stoppet helt. Hvis du er nervøs for at henvende dig af forskellige årsager, er det evt. er muligt at få nogle anonyme samtaler.
Jeg ønsker dig al held og lykke med at få gang i dit "nye"liv og er sikker på at du nok skal få knækket koden til det stoffrie liv:-)
Skriv endelig igen hvis du har brug for yderligere hjælp.
hilsen
Morten