Dreng / mand19 år
hej jeg er en dreng på 19år jeg begynte for lidt over et år siden at ryge hash med en kammerat og dag jeg så flyttede så begynte jeg at at ryge mere med dem jeg bor sammen med og så for ca 6 månder siden så prøved jeg mdma for føste gang og det syntes jeg var fedt i starten så det brugte jeg så efter nået tid blev det kedligt og så tængte jeg vil gord prøve lsd så det skaffed mig kamarat det prøved jeg ca 3 gange så gad jeg det ikke mere så her for ca en uge siden fik jeg tilbut ketamin men føste gang så var det fedt men anden gang så var det og så vedt intil at om aften så fik jeg det vikkelig dåligt tode jeg skulle dø mit jerete bankede hurtig og jeg var bange for at jeg vil dø vis jeg falt i søv så men jeg faldt i søvn og dagen efter hade jeg det beder det tor jeg var det medst skræmende jeg har prøvet så her for ca 3 dage siden så fik jeg 1g cokain af min kamarat det var fedt men også går sad jeg med min kamarat og tog stager til ca 2 i om naten og nu så har jeg fået ca 2 stager og jeg er bange for at jeg bliver avhængi men ved ikke for det andre ting der er det blvet kedligt efter nået tid ved ikke om jeg bliver ved vis jeg blvier ved med at atge det om jeg så bliver avhængig jeg har adhd
på forhånd tak

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for dit brev..
Jeg kan godt forstå at du er bange for at blive afhængig, ud fra det du skriver.
Afhængighed har det med at komme snigende og den sidste der som regel opdager afhængigheden er desværre den det drejer sig om..
Det at du nu skriver at du er bange, vidner om at du faktisk tager dig selv alvorligt..Det er en god ting, som jeg tror kan hjælpe dig væk fra stofferne.
Hvis du er medicineret for din ADHD oplever jeg nogle gange at det kan tage en del af lysten til at tage stoffer. Hvis ikke, kan du jo overveje om du skal til at tage medicin.
Du skriver ikke noget om hvad du ellers laver, men mit bedste bud på at undgå afhængighed er at have noget i ens liv der giver mening. Det kunne være sport, venner(der ikke tager stoffer:-), uddannelse eller andet.
Gør op med dig selv hvad du vil med dit liv.
Det er helt sikkert at hvis du fortsætter med det indtag af stoffer du beskriver, så er DU i fare for at du udvikler et misbrug..
Pas på dig selv og tag nu de rigtige beslutninger:-)
Mange hilsner
Morten