Pige / kvinde25 år
Heej.. Jeg skriver til jer fordi jeg har svært ved at snakke med andre om det. Jeg er bange for at snakke med lægen da jeg er bange for at blive misforstået og jeg er bange for at lægen eller jordmoderen vil skrive det i min vandrejounal og senere min familie får det afvide. Jeg har røget hash fast i ca 3 år og jeg er nu gravid i 10 uge. Jeg har læst en masse men har svært ved at finde ud af om jeg skal sige det eller om jeg bare skal beholde det som en hemmelighed. Jeg er også bange for at de ser det i mine blodprøver og jeg så skal forklare dem hvorfor jeg ikke har fortalt det. Har i nogle gode råd? Med venlig hilsen

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Det er super godt du gør dig en masse overvejelser og søger viden. Nu ved jeg ikke om du er stoppet med at ryge hash eller fortsat ryger, men for en sikkerhed skyld vil jeg lige orientere dig om at dit ufødte barn også bliver påvirket af og optager de rusmidler du evt indtager under graviditet. Jeg vil derfor, uanset om du fortsat ryger hash eller ej, opfordre dig til at tale med din læge og jordmoder om det. Det vil give dem de bedste muligheder for at hjælpe dig hvis der mod forventning skulle opstå komplikationer under graviditeten. Samtidig slipper du for at skulle forklare dem hvorfor du ikke fortalte noget hvis de senere skulle finde ud af det. Du er også meget velkommen til at skrive til lægen her på NETSTOF.
Husk du har et frit valg og kan indtage hvad du vil, dit ufødte barn har ikke noget valg, hun eller han kan ikke sige nej tak og må indtage hvad du indtager. Med andre ord hvis du fortsat ryger hash, så vil jeg anbefale dig at stoppe eller holde en pause i mens du er gravid og ammer.
Pas godt på dig selv og dit barn!
Mvh
Torben