Pige / kvinde15 år
Hej jeg er 15 og har siden november lidt af en hash psykose. Har voldsomt slem angst i stortset alle situationer, er meget deprimeret, har ikk en fornemmelse af tid, min hukommende er forfærdelig (kan glemme ting 30 sek efter de sket), har en konstant følelse af uvirkelighed, får anfald hvor jeg føler jeg ikke kan trække vejret, nogengange begynder alt at dreje rundt om sig selv, har slemme humørsvingninger, isolerer mig selv meget, og kan Ikke rigtig komme ud af mit hjem. I starten blev det bedre og bedre, indtil jeg på et tidspunkt ved et uheld røg en el der åbenbsrt var hash i, hvor det blev utroligt slemt med det hele igen. Synes ikke det blIver bedre, og der gået en del måneder nu. Vil høre om der er noget jeg kan gøre? Og hvor længe det kommer til at blive ved med at være sådan her

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for din mail, det lyder ikke til at du har det godt.
Du konkluderer at du lider af en hashpsykose, har du mon været ved din egen læge og talt med vedkommende?
Hvis ikke, vil jeg foreslå at du gør det så hurtigt som muligt og gerne i følge med en voksen, så i er to til at lytte. Til samtalen er det vigtigt at du lægger kortene på bordet og fortæller din læge at du mener at det er hash der har udløst din tilstand.
Når man oplever en stofudløst psykose, kan den vare fra nogle få timer, eller som i dit tilfælde i mange måneder. For at få det bedre er det vigtigt at få en proffesionel ind over. I dit tilfælde lægen. Det du også kan gøre er at spise sundt, dyrke motion, gå ture, gerne i naturen og ikke tage stoffer af nogen art. Hvis du har venner eller familie du er tryg ved, så øv dig i at være sammen med dem. Min erfaring er også at åbenhed kan hjælpe, fortæl de mennesker der er tæt på dig, hvordan du har det og at du reagerer anderledes end du plejer at gøre. Det tror jeg kan gøre det nemmere for dig at være sammen med dem.
Håber at du meget snart får det bedre.
Hilsen
Morten