Dreng / mand19 år
Jeg er ved at være virkelig træt af at folk altid skal bestemme over mine valg. Jeg vælger aktivt at ryge cannabis, ikke fordi det gør mig skæv eller fordi det er sjovt, men fordi det får mine kaotiske romeringstanker til at falde til et niveau hvor det er udholdeligt og gør mig til et bedre menneske.
Mine næremeste beskriver mig som følgende: Kvik, reflekterende, charmerende, venlig, imødekommende og en god ven, kæreste etc.
Hvorfor er mit valg forkert?
Jeg har eksperimenteret både med og uden cannabis i perioder på over et år og har ikke kunne se flere fordele ved at stoppe. Medicinen jeg er ordineret gør mig overordnet alligevel kun værre tilpas?

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for dit spørgsmål..
Nu ved jeg ikke hvem der bestemmer over dine valg, du er myndig og har i princippet ret til at gøre hvad du vil med dit liv. Måske er folk omkring dig bare bekymret.
Du lyder som en velovervejet ung mand , der på egen krop har eksperimenteret med både stoffer og lægeordineret medicin.
Nu ved jeg ikke hvad du har fået ordineret af medicin, men jeg ved, at du ved hvad der bedst virker for dig.
Hash virker forskelligt fra person til person. Mange af de unge jeg møder, kan ikke få en hverdag til at fungere. De har feks. svært ved at møde til tiden og få lavet lektier osv.
Du har åbenbart ikke de udfordringer og det skal du være glad for.
Pas på dig selv og husk også  være opmærksom på de negative ting der følger med et forbrug af cannabis. Stoffet er trods alt ulovligt og du risikerere at få en bøde, desuden må du ikke føre bil i mange timer efter du har røget. Til sidst og ikke mindst er der også nogle helbredsmæssige omkostninger ved at ryge.
Mange hilsner
Morten