Dreng / mand24 år
kære netstof
har i længere tid røget hash dagligt (ca. 8 mdr) og stoppede så i ca 3 mdr. men er for nyligt begyndt at ryge igen (ca. 1,5 mdr) og oplever at jeg ikke kan få mig selv til at tage på job, det er et stort problem som jeg ikke ved om hashen er skyld i og søger derfor meget gerne svar herom, har forgæves læst og læst rundt om på nettet omkring problemet men er ikke blevet klogere, håber derfor i kan hjælpe.
problemet ligger således at jeg i et stykke tid sagtens kan tage på job osv. men efter noget tid i et nyt job så får jeg en følelse som jeg ikke kan modstå, i at jeg ikke kan tage afsted om morgenen, alle andre ting som venner, famlille osv er intet problem og det kan jeg sagtens men at varetage et almindeligt job er åbenbart for svært.
kan hashen være skyld i det?
hilsen din fortvivlede.

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Det er et super interessant spørgsmål du kommer med.
Nu ved jeg ikke om din ulyst til at tage på arbejdet om morgenen udelukkende kommer i de perioder hvor du ryger hash, men der er ingen tvivl om at mange der ryger hash oplever at motivationen til det som man ikke lige har lyst til kan være meget lille.
Så det korte svar på dit spørgsmål:  kan hashen være skyl i det? må være:  ja det kan hashen godt være skyld i.
Men du kunne jo prøve at undersøge det ved i en periode, på mere end 2 måneder, ikke at ryger hash og se om du oplever en større lyst til at tage på arbejdet.
Samtidig tænker jeg at de fleste i perioder kan opleve at det kan være svært at komme afsted på arbejdet om morgenen, hvis man samtidig ryger hash kan det forstærke denne ulyst og måske kan denne forstærkning være det der gør at man ikke kommer afsted.
Jeg er usikker på om jeg har svaret ordentligt på dit spørgsmål, hvis jeg ikke har det, er du meget velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Torben